انتظار نقشه راه

انتظار نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را ترسیم می کند

به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام حسین الهی نژاد، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ «تمدن نوین اسلامی و جایگاه آموزه های مهدوی در آن» اظهار کرد: تمدن اسلامی با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز شد و اوج آن به جامعه مهدوی منتهی می شود؛ یعنی تمدن اسلامی آغازی دارد که بعثت است و اوجی دارد که با ظهور و تشکیل حکومتکریمه مهدوی توسط امام زمان (ع) به بالندگی مطلوب خود می‌رسد
به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام حسین الهی نژاد، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ «تمدن نوین اسلامی و جایگاه آموزه های مهدوی در آن» اظهار کرد: تمدن اسلامی با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز شد و اوج آن به جامعه مهدوی منتهی می شود؛ یعنی تمدن اسلامی آغازی دارد که بعثت است و اوجی دارد که با ظهور و تشکیل حکومتکریمه مهدوی توسط امام زمان (ع) به بالندگی مطلوب خود می‌رسد.
وی افزود: این فرآیند تمدن اسلامی است، اما ما نیز به عنوان کسانی که در عصر غیبت به سر می بریم در مسیر این فرآیند و رسیدن به نقطه اوج آن وظایفی داریم. عصر غیبت و پنهان زیستی امام زمان (عج) دارای مولفه هایی است که اگر خوب مفهوم شناسی شود و خوب ترویج، اشاعه و به کار گرفته شود می تواند در به اوج رسیدن تمدن اسلامی موثر باشد.
رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی تصریح کرد: از جمله مولفه هایی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد «انتظار» است، انتظار در واقع فرآیند رسیدن به بالندگی تمدن نوین اسلامی را ترسیم می کند. با برداشتی که همه مهدی‌باوران در عصر غیبت به آن التزام دارند و پایبند هستند.دو نوع برداشت از انتظار وجود دارد؛ یک برداشت، برداشت زمینه ساز است که منجر به ظهور می شود و دیگری برداشتی است که برخلاف زمینه سازی عمل می کند.
وی افزود: انتظاری که زمینه سازی می کند «انتظار صحیح» نامیده می شود. در روایات فراوانی به این موضوع تصریح شده که منتظران چگونه انتظاری باید داشته باشند؟ آنچه که از روایات برداشت می شود این است که یک منتظر باید نگاه عملی و حرکتی داشته باشد تا با کارهای خود برای ظهور زمینه سازی کند.نگرش دوم «انتظار غلط» است که خود به دو قسم تقسیم می شود: قسم اول اینکه ما هیچ کاری انجام ندهیم و دست روی دست بگذاریم تا امام عصر(عج) بیاید و قسم دوم این است که زمین را عامدانه پر از ظلم و جور کنیم تا برای ظهور زمینه سازی شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همین رابطه گفت: هر دوی این نگاه ها، اشتباه و انحرافی است. انتظار صحیح باید به گونه ای باشد که زمینه ظهور را فراهم سازد. ما باید در عصر غیبت برای زمینه سازی ظهور حداقل هایی را محقق کنیم تا دورنمای آن اوج تمدن اسلامی را به مردم نشان دهد. لازمه این کار این است که ما در عصر غیبت یک تمدن اسلامی در حد وسع و توان خود تشکیل دهیم و این تمدن اسلامی را دورنمایی از «اوج تمدن اسلامی» در عصر ظهور و حکومت جهانی امام زمان (ع) نشان دهیم. برای شکل دادن تمدن اسلامی در عصر غیبت - که باید از فیلتر انتظار آن را نگریست و باید با این نگاه تدوین شود- جامعه باید به سوی نظام اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی با حاکمیت ولی فقیه حرکت کند و شکل بگیرد.
رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی یادآور شد: ولی فقیه به عنوان جانشین امام و سرپرست در عصر غیبت و حاکم اسلامی روزگار غیبت، حکومت اسلامی و جامعه را سرپرستی می کند و در این جامعه برخی از مولفه های تمدن اسلامی خود را نشان می دهد، به عبارت دیگر تمدن اسلامی در عصر غیبت با حاکمیت ولی فقیه در واقع شمه ای از آن تمدن اسلامی است که در عصر ظهور رخ می دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، تمدن اسلامی در عصر غیبت به نوعی دورنمایی از عصر ظهور را به مردم نشان می دهد و معرفت بخشی می کند که اوج تمدن اسلامی به چه شکل است و چه مولفه ها و شاخصه هایی دارد و با چه سازوکاری شکل می گیرد.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/12/11 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 21 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 22
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما