جلب رضایت

جلب رضایت امام عصر(عج)؛ درس بزرگ فاطمی برای منتظران

به گزارش خبر نگار ایسکا معصومه ظهیری، کارشناس مسایل زنان و عضو هیئت علمی جامعه الزهراسلام الله علیها در رابطه با فرازمانی و فرامکانی بودن شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و عدم انحصار آن حضرت(س) در شبه جزیره عربستان و قرن اول هجری، اظهار کرد: شاید خلاصه ای از شاخص های وجودی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در موضوع اطاعت پذیری و اطاعت از خدا و رسول صل الله علیه وآله باشد «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً؛ کسی که خدا و رسولش را پیروی کند خداوند به او پیروزی و فوزی عظیم عطا می کند 
 به گزارش خبر نگار ایسکا معصومه ظهیری، کارشناس مسایل زنان و عضو هیئت علمی جامعه الزهراسلام الله علیها در رابطه با فرازمانی و فرامکانی بودن شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و عدم انحصار آن حضرت(س) در شبه جزیره عربستان و قرن اول هجری، اظهار کرد: شاید خلاصه ای از شاخص های وجودی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در موضوع اطاعت پذیری و اطاعت از خدا و رسول صل الله علیه وآله باشد «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً؛ کسی که خدا و رسولش را پیروی کند خداوند به او پیروزی و فوزی عظیم عطا می کند.
وی افزود: حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها ماموریت پذیر ِ ولایت مدار بودند؛ یعنی احساس می کردند هر آنچه را که تکلیف ایشان است، باید به آن عمل کنند. یک انسان تکلیف مدار بودند و به همین دلیل است که سکوت حضرت زهراسلام الله علیها،  سخنرانی حضرت(س)، حضور در خانه، حدیث گویی، سکوت در مقابل مشکلات بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و...همگی حول این محور بود.
کارشناس مسایل زنان ابراز کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از آن که قضیه غصب فدک پیش آمد از حضرت امیرالمومنین علیه السلام خواستند که از این حق دفاع کنند و وقتی حضرت علی علیه السلام فرمودند: «امروز شرایط به گونه ای است که برای وحدت جهان اسلام باید سکوت کرد» حضرت(س) به رغم مطالبه ای که داشتند اما فرمودند: «حسبی اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ» چون احساس کردند که امام زمان شان امیرالمومنین علیه السلام اینگونه تشخیص می دهند.
عضو هیئت علمی جامعه الزهرا سلام الله علیها گفت: پیشینه این بحث را ما در زمانی شاهد هستیم که پدر بزرگوار ایشان پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله در مکه از دست مشرکین آزار می دیدند، حضرت زهرا(س) با وجود این که کودک بودند می آمدند شکمبه گوسفند را از سر پدر پاک می کردند، دست و روی پدر را پاک می کردند و...این پیشینه را از این جهت عرض کردم که بدانیم «سختی کشیدن»، «تحمل» و «صبر کردن در مقابل حق» و «دفاع از حق»، جزء مواردی بود که حضرت زهرا سلام الله علیها با این شیوه تربیت شدند.
وی در همین راستا تصریح کرد: شما می بینید که حضرت صدیقه(س) در دفاع از امیرالمومنین علیه السلام و اتفاقات و رویدادهای پس از رحلت پبامبر(ص) ایستادند و مقاومت کردند، به انواع شیوه ها نیز متوسل شدند. 1- شیوه نقل؛(نقل جریان غدیر)، 2- شیوه عقلی؛(احتجاج کردن) 3- شیوه احساسی؛(اذان گفتن بلال) و برانگیختن احساسات مردم مدینه که تداعی معانی زمان پیامبر(ص) برای آنها اتفاق بیفتد و4- شیوه اعتراض؛ روی گرداندن از کسانی که با امر و وصیت پیامبر اسلام(ص) مخالفت کرده بودند و بالاخره از طریق بیان احساس شخصی خود. در واقع گریه های آن حضرت(س) بیان احساس شخصی خودشان بود.
ظهیری ادامه داد: ایشان به دو طریق از شیوه احساسی استفاده و برخورد کردند. نخست بروز احساس خودشان و دوم برانگیختن احساسات دیگران. حضرت(س) حتی اعتراض خود را با موضوع دفن شبانه و وصیت برغسل و دفن شبانه و پنهانی نهادینه کردند و این اعتراض علامت سوالی شد که تنها یادگار پیامبر اسلام صل الله علیه وآله چرا معترضانه از دنیا رفت؟
کارشناس و مدرس حوزه افزود: پس می توان نتیجه گرفت که زندگی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها حول محور ولایت و اطاعت و مامورریت پذیری در مسیر دفاع از ولایت شکل گرفته است. بحث دوم این است که ساختار شخصیتی حضرت فاطمه سلام الله علیها و سبک زندگی حضرت(س) از بُعد ارزشی آن، فرازمانی و فرامکانی است. یعنی به عصر خاص یا نسل خاصی انحصار ندارد و منحصر آنها نیست بلکه باید الگویی برای همه باشد. چون یک الگوی مصطفاة، نمونه و برگزیده برای همه عصرها و نسل ها هستند.
مشاور استاندار قم در امور زنان خاطرنشان کرد: «ساده زیستی حضرت(س)»، «قناعت حضرت(س)»، «همراهی با امام زمان خود»، «زوج بودن»، «همدل و یار بودن برای امیرالمومنین علیه السلام»، «اهتمام نسبت به تربیت فرزندان»، «آگاه به زمان بودن در رویدادها و رخدادهای اجتماعی» و... همه می تواند برای نسل امروز درس آموز باشد. این موضوعات منحصر در شبه جزیره عربستان و زمان حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نیست. یک جوان امروزی، یک بانوی امروزی، یک انسان آگاه امروزی اگر می خواهد حضرت فاطمه سلام الله علیها را بشناسد که شناخت ایشان درک لیله القدر است و به انسان قرب و اندازه می دهد. به همین اندازه و در تمام این ابعاد نیز می تواند الگو بگیرد.
عضو هیئت علمی جامعه الزهرا سلام الله علیها گفت: «آب دریا را اگر نتوان کشید؛ هم به قدر تشنگی باید چشید» مانند حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی کردن در تمام ابعاد وجودی، سخت و شاید ناممکن است اما اگر بعضی از متدولوژی ِ فکری ِ حضرت(س) و شیوه عملکرد رفتاری ایشان را پیروی کنیم فلاح در دنیا و رستگاری در آخرت را به دنبال خواهد داشت.
وی در رابطه با شیوه عملی الگوگیری از این بانوی بزرگ اسلام(س) تاکید کرد: طاعت پذیری یعنی جلب رضایت مولا را کردن. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند «مَنْ أَحَبَّ فِی اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِی اللَّهِ وَ أَعْطَی فِی اللَّهِ وَ مَنَعَ فِی اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِیَاءِ اللَّهِ؛ اگر کسی اخم او، خشم او، مهر او، عطای او، منع او و... فقط برای جلب رضای خدا باشد و اوامر و نواهی الهی را بشناسد، امضای امام زمانش را در کارنامه عمل خود خواهد داشت.»
 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1395/12/11 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 19 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 20
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما