هنوز

هنوز حرف های مهدویت در سیاست و اجتماع شنیده نشده است.

به برخی از خلأهای موجود در عرصه مهدویت و جانمایی آن در سیاستگذاری های کلان فرهنگی و همچنین برخی راهکارهای حل این مسئله اشاره شد. پژوهشگر و محقق مباحث مهدوی راهکار دوم در این رابطه را «تئوری پردازی پیرامون مسئله مهدویت» دانست و گفت: آموزه مهدویت دامنه تاریخی وسیعی دارد و از بنیادی ترین اصول اعتقادی ما مسلمین است. همچنین در میان سایر ادیان نیز به عنوان یک مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. «دکتر جاسم حسین» که امروز در آمریکا کرسی تدریس شیعه دارد و جزء دانشمندان مطرح در دنیاست، تصریح می کند
           
 به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام ابراهیم باقرزاده کارشناس مهدویت درباره هنوز حرف های مهدویت در سیاست و اجتماع شنیده نشده است گفت: عرصه های سیاسی و اجتماعی حرف هایی دارد که شنیده نشده است.مهدویت مولفه هایی دارد، ابعاد گسترده و جامعی دارد که می تواند در تدوین سند چشم انداز مورد توجه قرار گیرد. اما متاسفانه در مدیریت، برنامه ریزی و توسعه فرهنگی و در سند چشم انداز جای این مسئله خالی است.
به برخی از خلأهای موجود در عرصه مهدویت و جانمایی آن در سیاستگذاری های کلان فرهنگی و همچنین برخی راهکارهای حل این مسئله اشاره شد.
پژوهشگر و محقق مباحث مهدوی راهکار دوم در این رابطه را «تئوری پردازی پیرامون مسئله مهدویت» دانست و گفت: آموزه مهدویت دامنه تاریخی وسیعی دارد و از بنیادی ترین اصول اعتقادی ما مسلمین است. همچنین در میان سایر ادیان نیز به عنوان یک مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. «دکتر جاسم حسین» که امروز در آمریکا کرسی تدریس شیعه دارد و جزء دانشمندان مطرح در دنیاست، تصریح می کند که: «غرب و آمریکا نسبت به مهدویت اطلاعاتی دارند که حتی شیعه خود نیز تا این حد در این زمینه اطلاعات ندارد.» وی حتی اشاره می کند که «بوش پدر(یا پسر) از من درخواست کردند که آنچه را درباره مهدویت می دانم به عنوان یک نظریه پرداز مطرح کنم» برای این که بتوانند در مقابل این تفکر چاره اندیشی کنند.
وی با اشاره به طرح این موضوع در سطح جهانی تاکید کرد: با توجه حجم معطوف شدن نظرها و توجهات به مصلح جهانی در سطح دنیا، لازم است که ما  «تئوری پردازی درست»، «گفت وگوهای علمی»، «نقد و نظریه های صحیح» و «نکته سنجی ها و اظهارنظرهای دقیق» در این رابطه داشته باشیم. ما متاسفانه نتوانسته ایم در جمهوری اسلامی ایران، دکترین مهدویت را مانند تئوری های معاصر عرضه کنیم. البته گام هایی در این رابطه برداشته شده و دوستان در این فضا تلاش می کنند و زحمت می کشند اما تا آن جایگاه مطلوب فاصله داریم.
مدرس و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در توضیح این راهکار به یک مثال اشاره کرد و گفت: در جهان یک تئوری ای مطرح شد به نام «تئوری سوسیالیست» شما می بینید که بعد از انقلاب شوروی این تئوری چنان در نیمی از جهان سیطره پیدا کرد و مسلط شد که همه قالب های فرهنگی دنیا را تحت تاثیر قرار داد، یعنی هر چه نوشته و گفته می شد متاثر از این تئوری بود؛ رمان ها، فیلم ها، نمایشنامه ها، آثار هنری، حتی مسایل اقتصادی، مسایل سیاسی، تولیدات، روابط بین الملل، فلسفه و مبارزات سیاسی و... همه این موارد به شکل وسیعی تحت تاثیر تئوری سوسیالیست قرار داشت. حالا با این توصیفات آیا امروز شایسته است که ما در عرصه تبلیغ دینی خود، تنها به سخنان سطحی و کلیشه ای از امام زمان علیه السلام بسنده کنیم؟
 وی تصریح کرد: تئوری امام عصرعلیه السلام باید مطرح شود. ما مدعی هستیم تنها این تئوری است که می تواند نجاتبخش حیات بشر باشد. تمام آنچه ذائقه بشر به دنبال آن است در این تئوری گنجانده شده است. این تئوری و این تفکر باید بسط و گسترش پیدا کند در غیر این صورت اتفاقی که می افتد این است که فرزندان و نسل آینده ما تصور خواهند کرد مهدویت یک موضوع فرعی و حاشیه ای است یعنی ما زندگی خودمان را داریم؛ همه کاری هم انجام می دهیم و در کنار آن به مهدویت هم می پردازیم و از حضرت مهدی علیه السلام هم چیزی می شنویم در حالی که اینگونه نیست. مهدویت در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... حرف هایی برای گفتن دارد که هنوز شنیده نشده است.
 
حجت الاسلام باقرزاده تاکید کرد: راهکار سوم در این رابطه «شکل دهی پژوهش های عمیق و علمی درباره شخصیت و زندگی امام زمان(عج)» است. در تاریخ جهان اندیشمندانی وجود داشته اند مانند کانت، دکارت و ... که امروز در دانشگاه های جهان به صورت آکادمیک و بسیار فنی به آثار آنها پرداخته می شود، حیات برخی از این افراد به 2400 سال پیش باز می گردد و آثار مکتوب و تاریخی آنها نیز به ندرت به چشم می خورد و محققان درباره شخصیت آنها با محدودیت منابع مواجه هستند. اما با این حال روی اندیشه های آنها کار می شود. این در حالی است که تاریخ زندگی امام زمان علیه السلام به 1200 سال پیش باز می گردد و با وجود این همه منابع و کتاب، این همه تاریخ نگاری های مستدل، کتاب نویسی ها و ... می بینیم که هنوز یک تحلیل منسجم و خوب درباره شخصیت آن بزرگوار(عج)، پنهان زیستی آن حضرت(عج) و وجود ایشان در دست نیست.
مولف مهدوی خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این که باید به واقعه نگاری به صورت تخصصی و تحلیل عقلانی و اجتماعی بپردازیم از سوی دیگر باید از «کلی نویسی»، «سطحی نویسی» و «ساده نویسی» بپرهیزیم. چرا که باعث می شود جلوه حضرت(عج) مخدوش شده و به شکل ناقص معرفی شود.
باقرزاده چهارمین راهکار در این رابطه را «ارایه تحلیلی مبتنی بر واقعیت» برشمرد و افزود: عدم ارایه درست موضوع مهدویت یکی از عوامل موثری است که «نداشتن باور عمیق به امام زمان(عج)»، از آن ناشی می شود. برخی از سخنان نادرست باعث شده که شخصیت آن حضرت(عج) به صورت اسطوره ای و غیرواقعی ترسیم شود تا یک حقیقت با نگاه دین. ما به کرسی هایی نیاز داریم - در حوزه و دانشگاه-  که برای شناخت افکار مسلمین و مسئله مهدویت در سطح جهانی با هم بحث و تبادل نظر و نظریه پردازی انجام دهند. این نیاز مبرم امروز جامعه ما است.
«بهره برداری بهینه از مجالس و محافل مهدوی» نیز از دیگر مواردی بود که حجت الاسلام باقرزاده به آن اشاره کرد و گفت: ما امروز از این مجالس و محافل در سطح کشور کم نداریم؛ این سرمایه بزرگ باید به شکل درست، اصولی و بهینه مورد بهره برداری قرار بگیرد. این مسئولیت مهم و سنگین بر عهده ماست که سازمان ها و افرادی را تربیت کنیم تا از این پتانسیل به شکل صحیح استفاده شود.
وی همچنین موضوع «فرهنگسازی مهدوی از طریق آثار هنری» را موضوعی مهم دانست که باید به عنوان راهکار به آن نگریست و خاطرنشان کرد:  «فرهنگسازی مهدوی از طریق آثار هنری» نباید مورد غفلت قرار گیرد. امروز در سطح کشور درباره امام زمان علیه السلام چندان کار هنری انجام نشده است، به عنوان مثال از توسلاتی که به ایشان شده، ابهاماتی که وجود دارد، کتاب هایی که نوشته شده، شرفیابی بزرگان به محضر آن حضرت(عج)، نصرت هایی که  داشته اند و... در قالب رمان، نمایشنامه و آثار هنری باید معرفی شود اما حتی در داخل کشور نیز کاری از پیش نبرده ایم چه رسد به سطح جهانی.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1395/12/2 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 40 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 41
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما