وظیفه سیاسی اجتماعی

وظیفه سیاسی و اجتماعی منتظران برای فرج

درباره وظیفه سیاسی و اجتماعی منتظران برای فرج می گوید:نقش مردم به‌طور عام و یاران و یاوران به طور خاص، در زمینه سازی برای ظهور در عرصه اعتقادی، نقشی کلیدی و در جهت خودسازی برای توان-مندی یاری حضرت مهدی (عج) است.
 
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره وظیفه سیاسی و اجتماعی منتظران برای فرج می گوید:نقش مردم به‌طور عام و یاران و یاوران به طور خاص، در زمینه سازی برای ظهور در عرصه اعتقادی، نقشی کلیدی و در جهت خودسازی برای توان-مندی یاری حضرت مهدی (عج) است.
عضو هیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:اگر چه به‌دست‌آوردن آمادگی در عرصه اعتقادی، عرصه های دیگر را نیز در بر داشته و آن ها را نیز به دست می‌دهد، اما به جهت زمینه سازی در این عرصه باید گفت: مشتاقان برپایی حکومت عدل جهانی می‌بایست زمینه های سیاسی این اتفاق بزرگ را نیز فراهم نمایند؛ که به نظر می رسد این زمینه سازی در دو محور تلاش های علمی و عملی صورت پذیرد:نخست آشنا شدن علاقه مندان آن حضرت(عج) با روش های سیاسی حضرت مهدی علیه‌ السلام، در برپایی حکومت جهانی و به بیان دیگر، روش سیاسی حضرت در عصر ظهور. آشناکردن دیگران با این اندیشه بلند سیاسی که البته بیرون‌آوردن این اندیشة سیاسی از بین روایات در دست، کاری شدنی، اما سخت است که تاکنون آن گونه که شایسته است، صورت نپذیرفته است.
حجت الاسلام سلیمیان می گوید: بدون شک با توجه به جهانی‌بودن حکومت حضرت مهدی علیه ‌السلام، و زمینه‌های فراهم‌شده در عرصة بین الملل، امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی آن حضرت به جهانیان هستیم و این، خود، مسئولیتی اساسی بر دوش دانشمندان علوم دینی است.حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر عجل‌ الله تعالی فرجه و تجدید دائمی عهد و پیمان، یکی از نشانه های آمادگی سیاسی در ولایت پذیری آن حضرت هنگام ظهور به شمار می آید. امام باقر علیه ‌السلام درباره ثابت‌قدمان بر امر ولایت فرموده است:
سلیمیان گفت :زمانی بر مردم آید که امامشان غیبت کند. خوشا بر افرادی که در آن زمان، بر امر ما ثابت بمانند! کمترین ثوابی که برای آن‌ها خواهد بود، این است که باری تعالی به آن‌ها ندا کرده و فرماید:‌ ای بندگان و ‌ای کنیزان من! به نهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید؛ پس به ثواب نیکوی خود، شما را مژده می‌دهم. شما بندگان و کنیزان حقیقی من هستید. از شما می‌پذیرم و از شما در می‌گذرم و برای شما می‌بخشم و به واسطة شما باران بر بندگانم می‌بارم و بلا را از آن‌ها بگردانم. و اگر شما نبودید؛ بر آن‌ها عذاب می‌فرستادم.... 
وی عنوان کرد:پیش از این یاد شد، انسان‏ ها، معمار سرنوشت جامعه و تاریخ‏اند. ایشان، محور دگرگونی اوضاع اجتماعی هستند. با خود آنان است که بتوانند جامعة خویش را از وضع بد و نامناسب به ‏خوب و مناسب برسانند و یا بر عکس.با دقت در آیات قرآن کریم و بررسی سرگذشت ملت‌ها و امت‌های پیشین، به روشنی درمی‏یابیم که سنت الهی چنین بوده که پدید‌آمدن هر گونه دگرگونی و تحولی برای جامعه های انسانی، به دست‏ و ارادة خود آنان شدنی است. همان گونه که سرنوشت‏ یک انسان، در گرو چگونگی رفتار و کارهای او است، سرنوشت‏ یک جامعه نیز بستگی فراوانی به کارکرد گروهی افراد دارد. خداوند بزرگ در آیه ا‏ی تأکید کرده سرنوشت هیچ قوم و ملتی را دچار دگرگونی نمی‌کند مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند و در آیه ای دیگر می فرماید: نعمتی را که به گروه و امتی داده، تغییر نمی‏دهد؛ جز آنکه آنان، خودشان را تغییر دهند.
حجت الاسلام سلیمیان گفت:از واژه های «قوم‏» و «انفسهم‏» در این دو آیه، به روشنی به دست می آید که خواست گروهیِ جامعه، بسترهای گوناگونی را فراهم می سازد که در دگرگونی سرنوشت آن اجتماع، نقش به‌سزایی دارد. در واقع، دگرگونی زیرساخت‏های ارزشی جامعه، بستر و زمینة مهمی در دگرگونی اوضاع اجتماعی است. این تغییر از درون اندیشه و جان انسان‏ها سر برآورده و آنگاه ارادة اجتماعی نوین هماهنگ با آن اندیشه و آرمان را پدید می‌آورد و حکومت ها به مثابه بزرگ ترین فرآوردة ارادة اجتماعی، پیرو این اصل اساسی است.بنابراین، ضروری‏ترین کار، پیش از سامان‌یافتن هر نوع حکومتی در جامعه، فراهم‌کردن زمینه ‏ها و بسترهای هماهنگ با آن حکومت، جهت پذیرش مردمی است؛ چرا که ساختار حکومت مطلوب مردم، در جامعه به گونه‌ای شکل می‏گیرد که خرد گروهیِ اجتماع، تحمل پذیرش آن را داشته باشند.
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1395/11/7 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 34 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 35
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما