فرهنگ بابسامان

فرهنگ نابسامان تعطیلات مذهبی!

ه گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر گفت تعطیل‌شدن برخی ایام مهم دینی مثل روزهای شهادت پیشوایان معصوم، از درخشان‌ترین نقاط در کارنامه جمهوری اسلامی – و طبق دستور قرآنی – بزرگداشت شعائر دینی است و هدف آن بالارفتن سطح معرفتی مردم و شرکت آنان در مجالس و مراسم عزاداری و وعظ و خطابه است!
 
 
 به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر گفت تعطیل‌شدن برخی ایام مهم دینی مثل روزهای شهادت پیشوایان معصوم، از درخشان‌ترین نقاط در کارنامه جمهوری اسلامی – و  طبق دستور قرآنی – بزرگداشت شعائر دینی است و هدف آن بالارفتن سطح معرفتی مردم و شرکت  آنان در مجالس و مراسم عزاداری و وعظ و خطابه است! اما به‌دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب، جز عده اندکی، از فلسفه اصلی این تعطیلات غافل مانده‌اند و درنتیجه به‌جای این‌که به مکتبی معرفتی، اخلاقی و علمی تبدیل شود، بهانه‌ای شده برای تفریح، خوش‌گذرانی  و سفرهای غیر زیارتی و… ! به‌تعبیر دیگر، فلسفه و غایت اصلی این تعطیلات به فراموشی سپرده شده و تعطیلی نظام اداری و اقتصادی  ما فقط به کام عده‌ای خوش آمده است
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نظام فرهنگی و سیاستگذاری ما باید  برای هدررفت ظرفیت این مناسبت‌های مهم تدبیری عاجل بیاندیشد و  فلسفه اصلی آن را تبیین کند تا عظمت و بزرگی روزهای تعطیل از بین نرود. امروز شهادت امام صادق(ع) است؛ بهترین فرصت برای آشناشدن با مکتب شکوهمند جعفری به‌واسطه‌ی مطالعه کتاب و مقاله و شرکت در مجالس سخنرانی و… .
 وی افرود: در همه ‌جای دنیا برای اوقات فراغت  و مسافرت و… (به‌خصوص تابستان) تعطیلاتی  چند‌روزه‌ وجود دارد؛ اما در ایران قضیه برعکس است و به‌جز تعطیلات عید نوروز – که می‌توان یک هفته آن را برداشت – محملی برای سفر وجود ندارد؛ الا همین تعطیلات ایام مذهبی (مثل روزهای وفات و شهادت معصومین). این مسأله نشان می‌دهد که پای سیاست‌گذاری فرهنگی ما همچنان می‌لنگد! اصل بر این است که کار و تفریح و مسافرت (به‌جز سفرهای زیارتی) در تعطیلات مذهبی حذف شود و  مردم  بیش‌تر با اهل‌بیت(ع) انس بگیرند و از فضای معنوی این ایام بیش‌تر بهره‌مند شوند؛ اما قضیه  کاملاً برعکس است! حتی بیش‌تر کارمندان دولت نیز بهایی به این مسأله نمی‌دهند.
 رحیم کارگردر ادامه گفت :حال راه حل چیست؟  چه باید بکنیم که مردم بتوانند از چنین تعطیلاتی بهره‌ی مناسب را ببرند و از فرهنگ والای اهل بیت(ع) دور نشوند؟ به نظر نگارنده، اولین گام انتقال یک هفته از تعطیلات عید نوروز به تابستان است تا مردم با خیال راحت به سفر تفریحی بروند و در ایام شهادت معصومین، به مطالعه و شرکت در مجالس سخنرانی بپردازند و دولت نیز برنامه‌های خاصی برای کارمندان خود داشته باشد! یادمان باشد تعطیلی روز شهادت امام صادق(ع) به‌معنای تعطیل‌کردن همه کارها و فعالیت‌ها و رفتن به تفریح نیست؛ بلکه به‌معنای ایجاد فرصت برای ارتباط و انس بیش‌تر با  مکتب شکوهمند جعفری است.  این‌جاست که حوزه‌های علمیه رسالت فرهنگی بزرگی برعهده دارند: تبیین فلسفه تعطیلات ایام مذهبی و آشناکردن دولت و مردم با ضرورت‌های آن.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
منبع:بخش مهدیت ـ شبستان

تاریخ خبر: 1395/5/31 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 70 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 71
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما