کتاب «خانواده و زمینه ­سازی ظهور»

پدیده­ها و رویدادهای اجتماعی در گرو شرائط و زمینه‌هایی تحقق می­یابند. هیچ پدیده­ و رویدادی بدون آن به­وجود نمی‌آید. بر اساس تعالیم قرآن کریم، سنّت الهی بر این قرار گرفته که امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی خود انجام گیرد. قیام و انقلاب جهانی امام عصر(ع) نیز از این قاعده و اصل کلی مستثنی نیست.

پدیده­ها و رویدادهای اجتماعی در گرو شرائط و زمینه‌هایی تحقق می­ یابند. هیچ پدیده­ و رویدادی بدون آن به­وجود نمی‌آید. بر اساس تعالیم قرآن کریم، سنّت الهی بر این قرار گرفته که امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی خود انجام گیرد. قیام و انقلاب جهانی امام عصر(ع) نیز از این قاعده و اصل کلی مستثنی نیست.
بنابراین فراهم آمدن و تحقق زمینه‌ها و شرایط می­تواند در وقوع آن مؤثر باشند. این بدان معنی است که حرکت اصلاحی آن­ حضرت تنها از راه معجزه و بدون اسباب و عوامل عادی به سرانجام نمی‌رسد. البته این سخن هرگز بدین معنی نیست که در ظهور و قیام بزرگ امام مهدی(ع)، امدادهای غیبی نقشی نخواهند داشت. بلکه مقصود آن است که در کنار امدادهای الهی، زمینه‌ها و عوامل و شرایط عادی نیز باید فراهم شود.
یکی از مهم­ترین شرایط و زمینه‌های قیام و انقلاب جهانی امام مهدی(ع)، تربیت و آماده سازی نیروهای لازم در این زمینه است.
پرورش و تربیت نسل ولایی و منتظر، یکی از رسالت­ های مهم خانواده مهدوی به ­شمار می­رود. زیرا خانواده اولین نهادی است که در انتقال ارزش­های دینی و اخلاقی به فرزندان می­تواند نقش داشته باشد. در حقیقت تمام ارزش‌های دینی و اخلاقی در درون خانواده شکل می‌گیرند. آگاهی خانواده مهدوی از نقش خود در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هرگز بدون آگاهی کافی در این­باره رسالت تربیت و انتقال ارزش­های دینی به­ خوبی به انجام نخواهد رسید. بنابراین از طرفی ضرورت آگاهی بخشی به خانواده مسلمان مقتضی است تا از نقش او در باره تربیت ولایی نسل منتظر بحث و گفتگو شود. و از طرف دیگر لازم است به منظور ایفای درست نقش خانواده در این زمینه، از فنون تربیت نسل ولایی زمینه­سازان ظهور، نیز بحث و گفتگو به­میان آید.
در کتاب: «خانواده و زمینه­ سازی ظهور» این دو امر مد نظر نگارنده بوده و با مراجعه به منابع و متون اسلامی در صدد برآمده تا به آن جامه عمل بپوشاند.
خرید کتاب از پژوهان
خرید کتاب از نشر پژوهشگاه
 

 
منبع:محمود ملکی راد

تاریخ خبر: 1395/4/8 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 904 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 905
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما