کتاب مهدویت و آینده پژوهی

کتاب «مهدویت و آینده پژوهی»یکی از منابع و اصلی مهم در حوزه اینده پژوهی دینی و ارتباط آن با مهدویت است و دربردارنده مجموعه مقالات جمعی از پژوهشگران و آینده پژوهان است که با نظارت علمی و کوشش حجت الاسلام و المسلمین رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی منتشر شده است .


کتاب «مهدویت و آینده پژوهی»یکی از منابع و اصلی مهم در حوزه اینده پژوهی دینی و ارتباط آن با مهدویت است و دربردارنده مجموعه مقالات جمعی از پژوهشگران و آینده پژوهان است که  با نظارت علمی و کوشش  حجت الاسلام و المسلمین رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی منتشر شده است .

مهم ترین ویژگی و مباحث این مجموعه علمی عبارت است از: بررسی پیوندها و نقاط اشتراک و افتراق مهدویت پژوهی و آینده پژوهی؛بیان ضرورت و اهمیت شکل گیری آینده پژوهی دینی و توجه فزون تر حوزه های علمیه به آن و کاربردی کردن آن در ساحت های مختلف دینی؛شناخت و شناساندن جایگاه و نقش «مهدویت پژوهی» در فعالیت های آینده پژوهانه، بخصوص طرح چشم اندازهای ملی و جهانی؛فراهم ساختن زمینه‌ها و بسترهای علمی، برای رویارویی با تغییرات و تحولات جهانی و کمک به مدیریت این تغییرات؛ ارائه نگاهی نو از ظرفیت ها و مزیت های مهدویت پژوهی در شناخت و ساخت آینده کوتاه مدت و بلندمدت و...
این کتاب دربردارنده مقالات مختلفی است که می توان به عناوین آنها اشاره کرد: بررسی نسبت مهدویت پژوهی و آینده پژوهی، مهدویت محور آینده پژوهی دینی، مؤلفه های آینده پژوهی در آموزه های انتظار، آینده پژوهی موعودگرا و تصویرپردازی از جامعه آرمانی، آینده پژوهی و مهدویت از چشم انداز قرآنی، نسبت مهدویت و آینده پژوهی در متون روایی، کاربرد روشهای آینده پژوهی در مهدویت، کاربرد روشهای چشم انداز در مهدویت پژوهی و در نهایت مهدویت، روند هویتیابی مهدوی در عصر جهانی شدن .
این مجموعه در صدد  پاسخ گویی به  مسائل اصلی مدویت و آینده پژوهی است از جمله اینکه اندیشه مهدویت  تا چه میزان می تواند در تنظیم زندگی امروز جوامع به کار آید؟ با توجه به چشم انداز قدسی آینده -که بر اساس اصول و آموزه های قرآنی - ترسیم می شود، ویژگی های کلان زندگی آینده بشری بر اساس آموزه مهدویت و ظهور منجی موعود چگونه باید باشد؟ با توجه به گسترش مباحث آینده پژوهی در کشور، با چه سازوکاری می توان نگرش دینی و آرمان غایی دینی(دولت کریمه) را با آینده پژوهی تلفیق کرد؟ آیا از طریق مباحث آینده پژوهی می توان به آرمان مهدویت نزدیک شد؟ آیا اساسا آینده پژوهی ظرفیت بحث های مرتبط با مهدویت را دارد؟ آیا می توان بحث آینده پژوهی را در وهله اول با دین و در وهله دوم با حوزه مطالعات مهدویت پیوند بزنیم؟ آیا می توان از آینده پژوهی بومی بر اساس رویکرد مهدوی سخن به میان آورد؟
 

 
منبع:جمعی از نویسندگان به کوشش رحیم کارگر

تاریخ خبر: 1395/4/8 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 956 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 957
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما