اخبار
|
اربعین امام حسین؛
اربعین امام حسین؛ پیشران ظهور امام زمان(عج)
حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علیم پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره اربعین امام حسین(ع) پیشران ظهور امام زمان (ع) مطالعه پیشران هاست
)حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علیم پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره اربعین امام حسین(ع) پیشران ظهور امام زمان (ع) مطالعه پیشران هاست
به گزارش خبرنگار ایسکا حجت الاسلام رحیم کارگر درباره اربعین امام حسین (ع) می گوید: یکی از مباحث مهم در آینده پژوهی ، مطالعه پیشران هاست. پیشران (driver forces) اشاره به نیروی عمده شکل دهنده آینده دارد ؛ یعنی نیروهای سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، زیست محیطی ، تکنولوژیکی و اجتماعی ای که آینده را می سازند و به وجود می آورند. در واقع آینده از خلا درست نمی شود و متاثر از عوامل و نیروهایی است که آن را شکل می دهند. پیشران ها به صورت غیر مستقیم بر حوزه های مختلف تاثیرگذارند. مفهوم نیروی پیشران بيشتر در طراحي سناريوها مورد استفاده قرار ميگيرد و منظور از آن ، نيروهايي است که بر پيامد رويدادها اثر دارند. به عبارت ديگر عناصري که باعث حرکت و تغيير در طرح اصلي سناريوها شده و سرانجام داستانها را مشخص ميکنند. (هنر دورنگري، پيتر شوارتز، مرکز آيندهپژوهي علوم و فناوريهاي دفاعي، تهران 1388
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت :ظهور امام زمان مهم ترین مساله آینده جهان است که مورد توجه و اشاره همه ادیان و مکاتب قرار گرفته و بشارت به تحقق آن داده شده است. این واقعه مهم و حیاتی ، همراه با تحولات و دگرگونی های مثبت و منفی مختلف و زیادی خواهد بود و عوامل و نیروهای زیادی در تحقق آن نقش خواهد داشت. به نظر می رسد یکی از پیشران های اصلی و مهم ظهور امام زمان ، می تواند حرکت عظیم و خیزش الهی – مردمی زیارت اربعین باشد.
حجت الاسلام کارگر عنوان کرد: زیارت اربعین می تواند – و این ظرفیت را دارد - که یکی از نیروهای بزرگ تغییر و تحول جهانی و زمینه ساز ظهور موعود امت ها باشد. زیارت باشکوه و عمومی اربعین و شرکت گسترده حق طلبان عالم در آن و ارتباطات و تعاملات فرهنگی صورت گرفته در آن و تصویرسازی فوق العاده از جمع عاشق و بصیر، این قابلیت را دارد که صحنه جهانی را با تحولی اساسی روبه رو سازد و وضعیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن را به نفع ظهور و پیروزی امام تغییر دهد . این تغییر هم می تواند در بعد فرهنگی و آگاهی بخشی و تربیتی باشد و هم در بعد نظامی و سیاسی و اجتماعی. در واقع، اربعین با کارکردهای مختلفی که دارد و – در آینده نیز خواهد اشت – می تواند صحنه و محیط کلان خاورمیانه را متحول کرده و اذهان و افکار عمومی جهان را متوجه آینده جهان و قدرت و عظمت شیعه و مکتب اهل بیت بکند و وحدت انکار ناپذیر پیروان اهلبیت را نشان دهد. این پیشران در مقام تجویز به ما نشان می دهد که می توان آینده را مطابق با آرمان ها و خواست خود تغییر داد و به نفع خود مدیریت و کنترل نمود ؛ کافی است از این حرکت بزرگ و خیزش عجیب ، عقب نمانیم و از آن بهره برداری مناسب بکنیم. گویا عاشورا و اربعین ذخیره فرهنگی و اجتماعی و سیاسی شیعه برای روزهای سخت و دشوار آخرالزمان و نقشه راه تحقق وعده الهی برحاکمیت صالحان و مستضعفان است.
کارشناس بخش مهدویت گفت: البته صرف حضور ساده در پیاده روی ، به خودی خود نمی تواند پیشران ظهور باشد ؛ بلکه مهم نحوه بهره مندی از این لطف جلیّ الهی و پر رنگ کردن بعد فرهنگی و سیاسی آن برای جهانیان است. یعنی تا زمانی که فرهنگ اربعین محصور در عراق و بین شیعیان باشد و نتوانیم آن را از طریق رسانه ها و پایگاه های خبری و ابزار هنری و ادبی و با استفاده از فضای مجازی و ... جهانی کنیم و پیام های رحمت و عدالت گری آن را به دنیا برسانیم ، ممکن است این فرصت هم از دست برود و آه حسرت بر دل های ما بماند!! در ادبیات آینده پژوهی پیشرانهای تغییر، متمرکز بر موضوع هایی هستند که در دسترس بوده و مستقیماً بر محیط تأثیر میگذارند. با این پیشفرض، پیشرانهای تغییر آن دسته از عوامل، نیروها یا رخدادهایی را شامل می شود که میتوانند بر حسب انتخابهای راهبردی، سرمایهگذاریها، فعالیتهای تحقیق و توسعه یا راهبردها و دانش آینده نگری، تابع تغییرات باشند. بر این اساس ، جهانی کردن فرهنگ اربعین – نه خود زیارت آن – نیازمند اقدامات و برنامه های راهبردی و سیاست گذاری های مناسب و موثر در سطح کلان است.
|
| |
|