اخبار
جلسه شورا
جلسه شورا: جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به گزارش خبر نگار ایسکا جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با عنوان: بررسی طرح اجمالی موظفی آقای رحیم کارگر با عنوان « چشم انداز تمدن نوین اسلامی مبتنی بر نظریه انتظار حضرت آیت الله خامنه ای ».18 آبان سال 99 ساعت 8 در تالار سردار شهید سلیمانی برگزار گردید در این جلسه شورا دو دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
1ـ بررسی طرح اجمالی موظفی آقای رحیم کارگر با عنوان « چشم انداز تمدن نوین اسلامی مبتنی بر نظریه انتظار حضرت آیت الله خامنه ای ».
2ـ  پرداخت حق تألیف نهایی پروژه آقای حسین الهی¬نژاد با عنوان «مهدویت¬پژوهی؛ تطورات و آسیب¬ها» و حق¬الزحمه نهایی ناظر پروژه آقای غلامرضا بهروزی لک.
1ـ بررسی طرح اجمالی موظفی آقای رحیم کارگر با عنوان « چشم انداز تمدن نوین اسلامی مبتنی بر نظریه انتظار حضرت آیت الله خامنه ای».
این طرح در گروه بررسی شد و نقطه نظراتی مطرح شد و ایشان اصلاحات را به¬خوبی انجام دادند.
آقای کارگر: این طرح دارای دوسه توضیح مهم است و از نظرات دوستان استفاده خواهم کرد.
نکته اول: اصل و روح بحث است که تحت عنوان نظریه انتظار است، این نظریه نباید در همایش خلاصه و تمام شود. مطالب باید بازپروری و کامل شود تا به یک نتیجه روشن پژوهشی و اجرایی برسد.
لذا نیازمند نظریه انتظار مقام معظم رهبری است، یک سری کارهای راهبردی و آینده¬پژوهی انجام دهیم.
نکته دوم: بُعد آینده¬پژوهی بحث است. یک واقعیت در بحث تمدن نوین اسلامی است علاوه بر اینکه بحث-هایی شده اما بُعد آینده¬پژوهی این امر خیلی روشن نیست و مجهول است. زمینه¬ها و ظرفیت¬های آن خیلی روشن نیست و نیاز به یک چشم¬انداز 20ساله است که جمهوری اسلامی متکفل کدام بخش تحقق این تمدن است.
باید ارزش¬ها و اهداف و کارکردهای تمدن نوین اسلامی در 20 سال آینده را بر اساس نظریه انتظار مقام معظم رهبری باشد.
نکته سوم و مهم: بتوانیم مقداری کمک کنیم به جایگاه دیپلماسی و ارتباطات فرهنگی و آن هم ذیل نظریه انتظار محقق خواهد شد. ارتباط بحث نظریه انتظار و بحث تمدن نوین اسلامی با بحث زمینه¬سازی ظهور و طلوع خورشید ولایت عظمی است.
تمدن نوین اسلامی زمینه¬ساز است و تمدنی است که می¬تواند مهم¬ترین اقدام را از عصر آخرالزمان به عصر ظهور باشد. این پژوهش به این سؤال پاسخ می¬دهد که تمدن نوین اسلامی مبتنی بر نظریه انتظار دارای چه چشم¬اندازی است.
آقای الهی¬نژاد: همه بالاتفاق اذعان کردند که هم طرح خوب است و عنوان خوب و کاربردی است و اتفاق نظر دارند، آقای کارگر موضوع بسیار خوب و مهمی را انتخاب کردند که جای تشکر و قدردانی دارد. بحث نظریه انتظار را که همایش گرفتیم و همه دوستان ارائه دادند، نظریه انتظار همایش آن تمام شد و یک¬سری کارهایی باید انجام شود تا کاربردی شود، با نگاه استفاده¬هایی که از این همایش داشته باشیم با نگاه آینده-پژوهی باید مهندسی شود. نگاه¬های دیگری هم وجود دارد نگاه سیاسی و اجتماعی می¬شود از دل این نظریه درآورد. آقای کارگر خیلی تفصیل دادند، طرح اجمالی باید کوتاه¬تر شود.
بیان موضوع و اهداف و پیشینه اینکه آیا چارچوب نظری و مفهومی را آیا لازم است بیاوریم یا نه؟ نکته دوم اینکه در بحث اهداف آقای کارگر دو تا هدف را دنبال می¬کنند با نگاه تمدنی: 1ـ اهداف میانه 20ساله 2ـ اهداف غایی که طلوع خورشید ولایت عظما است و با نگاه آینده¬پژوهانه هدف اول تحقق پیدا می¬کند اما ارتباط این اهداف میانه و آن اهداف غایی که در بیانیه گام دوم آمده ارتباط این دو با آینده¬پژوهی ممکن نیست ارتباط یان دو باید واضح¬تر شود و اهداف را منسجم تر بیان کنند.