امواج خروشان امواج خروشان خشونت با ظهور منجی اسلامی، جهان را فرا خواهد گرفت «در چهار گوشه ی دنیا به ندرت می‌توان بحرانی را یافت که ارتباطی به مسلمانان نداشته باشد. افغانستان، پاکستان، هند، چچن، بوسنی، کشمیر، تونس، مراکش، لیبی، مصر، عربستان سعودی، یمن، سوریه، لبنان، نیجریه، سودان و سومالی همگی به نوعی درگیر بحران اسلامی هستند. اکنون دنیا در آستانه جنگ بزرگ جهانی دیگری قرار دارد؛ امواج خروشان خشونت با ظهور منجی اسلامی، جهان را فرا خواهد گرفت
«در چهار گوشه ی دنیا به ندرت می‌توان بحرانی را یافت که ارتباطی به مسلمانان نداشته باشد. افغانستان، پاکستان، هند، چچن، بوسنی، کشمیر، تونس، مراکش، لیبی، مصر، عربستان سعودی، یمن، سوریه، لبنان، نیجریه، سودان و سومالی همگی به نوعی درگیر بحران اسلامی هستند. اکنون دنیا در آستانه جنگ بزرگ جهانی دیگری قرار دارد؛ «جنگ با تروریسم» و غالبا در کشورهای اسلامی. چرا؟ چون اسلام به پیروانش وعده تسلط بر دنیا در آخرالزمان را داده است. در نگاه مسلمانان رهبر این حرکت جهانی «مهدی» است.» اینها تنها عباراتی از کتاب «مهدی، منجی ربوده شده» می باشد.
...
رُن کانترول به همراه همسرش کارول به مدت چهل سال در قامت کشیشی اونجیلیستی به فعالیتهای تبلیغی پرداخته که بیش از 20 سال از آن در خاورمیانه به ویژه اسرائیل- بوده است . بیشترین تمرکز کانترل بر روی مسلمانان، ایران و مسلمانان خاورمیانه بوده است. او بسیاری از سخنرانی های خود را در اسرائیل برگزار می‌کند  و موضع‌گیری‌های تندی -در قالب سخنرانی و کتاب- علیه هر جریان یا شخصیت ضد یهودی، گرفته است. کانترل با آشنایی که با مسلمانان و منابع اسلامی دارد، در این کتاب درصدد معرفی منجی اسلامی به غربیان برآمده است.
***
ابتدا به معرفی "مهدی" و جایگاه او در میان مسلمانان می پردازد و با وجود شباهت‌های اندک، این نکته را بارها تکرار می‌کند که مهدی یک مفهوم دزدیده شده و گرته‌برداری شده از منجی باوری مسیحیت است.
وی که بارها نشان داده رویه یکسانی در کتاب خود ندارد، در ادامه کتاب خود به بررسی مسائلی می پردازد که ارتباط چندانی با موضوع مهدویت و حتی اسلام ندارد. مسائلی همچون حسن صباح و گروه حشیشین و برجسته کردن ترورهایی که این گروه انجام داده و نسبت دادن آنها به اسلام، تاریخچه مکه قبل از اسلام،  بت های مورد پرستش در زمان جاهلیت و ...
او همچنین به جریان سفر جرج گوردن براون به مصر و سودان می پردازد. وی که در این سفر شاهد عینی ظهور محمد سودانی، ادعای مهدویت و نیز حمله وی به خارطوم بوده است و در این سفر به دست سربازان محمد سودانی دستگیر و اعدام می‌شود ولی نوشته‌هایی از وی برجا می ماند که بعدها به دست نیروهای انگلیسی و مصری می افتد. رُن کانترل، نویسنده کتاب، این داستان را دستمایه ای قرار می‌دهد و تهمت ها و خیال پردازی هایی را که بیشتر شبیه به طنز است، به اسلام و آموزه مهدویت منتسب می‌کند.
وی در کتاب خود رویه‌ای تناقض‌آمیز اتخاذ کرده و ادعا می‌کند که مهدی همان بن لادن است زیرا روایات و احادیث اسلامی مهدی را به گونه ای در صورت و رفتار معرفی کرده اند که شباهت نزدیکی به بن لادن دارد. البته او در ادامه ظاهرا از این ادعای خود دست بر می‌دارد چراکه او اذعان می کند مطابق نگاه مسلمانان مهدی از مکه و عربستان سعودی ظهور میکند نه از افغانستان!
در بخشی از توصیف کتاب در پشت جلد چنین می خوانیم:
جدیدترین لایه ی شناخته شده ترور، در ارتباط با منجی اسلامی مهدی- می باشد و مهمترین شناسه این رهبر مذهبی رمزآلود، غیبت اوست... در سالیان اخیر با تلاش غرب، اعتقادات وحشتناک و مخفی مسلمانان آشکار شده است. همه مسلمانان -اعم از افراطی یا میانه رو- اعتقاد دارند که در آخرالزمان، اسلام تنها دین روی کره زمین خواهد بود. مسلمانان انتظار دارند که مهدی منجی آنها، دین اسلام را بر جهان حاکم سازد. اما سوال این است که: مهدی کیست؟ وقتی او ظهور کند چه اتفاقی برای ما می افتد؟ مدعیان پیشین مهدویت چه بلایی بر سر مردم آورده اند؟ این کتاب به بررسی تطبیقی نگاه منجی‌گرایانه آخرالزمانی اسلام و مفهوم منجیانه یهودی-مسیحی می پردازد.
جالب آن است که کانترول علی رغم تصویر منفی که از منجی اسلامی ساخته، در گفتگوی خود با شبکه دو اسرائیل، نظریه ضد مسیح اسلامی (Islamic Antichrist) را صریحا رد می‌کند.
 

 
منبع: رُن کانترول در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل.ترجمه و تحقیق: کریم فیضی با همکاری زهیر دهقانی آرانی

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 34
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما