پیشگویی ظهور پیشگویی ظهور امام مهدی (عج) تا سال ۲۰۱۶، این بار در میان اهل سنت شاید تا چند سال قبل اگر در نقطه ای از جهان شخصی بحث مهدویت وآخرالزمان را مطرح می نمود، متصف به شیعه می گردید و توجه به این موضوع، مختص شیعیان قلمداد می شد. اما امروزه دیگر اینچنین نیست و کسی که اندکی در میان رسانه های جهانی حضور داشته باشد، از سایتها، کتابها، سخنرانیها، مقالات و … مختلفی که در میان اهل سنت با این موضوع تولید و عرضه شده است، مطلع می گردد. آیا در میان اهل سنت کسی هست که تاریخ معینی را برای ظهور امام مهدی ع معین نموده باشد؟

 
شاید تا چند سال قبل اگر در نقطه ای از جهان شخصی بحث مهدویت وآخرالزمان را مطرح می نمود، متصف به شیعه می گردید و توجه به این موضوع، مختص شیعیان قلمداد می شد. اما امروزه دیگر اینچنین نیست و کسی که اندکی در میان رسانه های جهانی حضور داشته باشد، از سایتها، کتابها، سخنرانیها، مقالات و مختلفی که در میان اهل سنت با این موضوع تولید و عرضه شده است، مطلع می گردد. آیا در میان اهل سنت کسی هست که تاریخ معینی را برای ظهور امام مهدی ع معین نموده باشد؟
تعیین زمان ظهور امام مهدی ع در میان شیعیان امری مردود و ممنوع بوده و امامان معصوم ع پیروان خویش را از این کار منع فرموده اند. با این حال در طول تاریخ و از جمله در دوران معاصر- برخی شیعیان با تطبیق حوادث روزگار با علائم ظهور، نزدیکی ظهور را وعده می داده اند که البته از نظرگاه علمای بزرگوار شیعه تخطئه شده و مورد مذمت قرار گرفته اند. با این توصیف آیا پیشگویی ظهور امام مهدی ع، در میان اهل سنت نیز نمونه دارد؟ و آیا این جریان در میان غیرشیعیان نیز امری مورد توجه و استناد است؟
شاید تا چند سال قبل اگر در نقطه ای از جهان شخصی بحث مهدویت وآخرالزمان را مطرح می نمود، متصف به شیعه می گردید و توجه به این موضوع، مختص شیعیان قلمداد می شد. اما امروزه دیگر اینچنین نیست و کسی که اندکی در میان رسانه های جهانی حضور داشته باشد، از سایتها، کتابها، سخنرانیها، مقالات ومختلفی که در میان اهل سنت با این موضوع تولید و عرضه شده است، مطلع می گردد. بنابراین عجیب نیست اگر ببینیم محمد العریفی[۱] مفتی معروف وهابی مسلک کتاب “نهایه العالم[۲] را با همین موضوع بنگارد و یا کتاب “End of Times and the Mahdi” از هارون یحیی شخصیت معروف ترک به زبانهای متعددی ترجمه شود و یا گویندگان معروف سنی مذهب همچون عمران حسین[۳]، توفیق شودری[۴] و یا یاسر قاضی[۵] بارها در این زمینه سخنرانی نمایند.

    

در این میان گروهی نیز بوده اند که حوادث کنونی را بر مطالب عنوان شده در احادیث اسلامی در مورد آخرالزمان منطبق نموده و نتیجه گرفته اند که ظهور مهدی ع منجی وعده داده شده اسلامی- نزدیک است.[۶] جالب آنکه برخی حتی پا را فراتر گذاشته و تاریخ خاصی را برای ظهور امام مهدی ع معین نموده اند. از جمله این اشخاص و گروهها، سایت “Discovering Islam” می باشد.
 
این سایت که از مخاطب نسبتا خوبی نیز برخوردار است، کتابی با عنوان کتاب آخرالزمان (Endtimes Book) –به دو صورت سایتی و نسخه pdf- منتشر نموده [۷] که در همین راستا تالیف گردیده است. جالب آن است که زبان اصلی این سایت انگلیسی است و امکان ترجمه به بیش از ۲۰ زبان را به کاربر داده است. شعار آغازین سایت و کتاب چنین است: “آخرالزمان: برپایه تحلیلهای عددی و مشخص از آیات قرآن، احادیث، لغت عرب و نیز وقایع تاریخی”. تحلیل کامل مطالب عنوان شده توسط این سایت وقتی وسیع می طلبد ولی به طور اجمال برخی ادعاهای صورت گرفته توسط این سایت عبارتند از:
۱٫ در دیدگاه اسلام سه شخصیت در آخرالزمان مهم و تاثیر گذارند که دو مورد از آنها (مهدی ع و عیسی ع) مثبت و دیگری (دجال) منفی است.

۲٫ پیش از وقوع قیامت علائمی روی می دهد که برخی مهم و اصلی هستند و برخی جزئی. انتظار می رود علائم جزئی پیش از وقوع علائم کلی محقق شوند.

۳٫ در میان روایات دهها علامت جزئی در آخرالزمان ذکر شده که بسیاری از آنها تاکنون محقق شده اند. تنها چند نشانه کوچک در میان علائم جزئی باقی مانده اند که تاکنون محقق نشده اند از جمله: وقوع زمین لرزه ها، بیماری ها و قحطی های فراگیر در جهان، کشف یک کوه معدن طلا در رودخانه فرات، سرسبز شدن شبه جزیره عربستان با مراتع سبز و رودخانه ها، خشک شدن دریاچه طبریه (یا جلیله) در فلسطین. این حوادث نیز همگی در حال تحقق هستند.

۴٫ بسیاری علائم جزئی دیگر که در میان کتب حدیثی شیعی نیز آمده اند محقق شده یا در حال تحقق هستند.
۵٫ پس از تحقق این علائم، نشانه های کلی ده گانه هویدا می شوند که در احادیث متعدد {که در کتب اهل سنت آمده} بدانها اشاره گردیده و عبارتند از : دود، دجال، دابه، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی بن مریم ع، ظهور یاجوج و ماجوج، خسوف در شرق و غرب و شبه جزیره عربستان و در انتها ظهور آتشی از یمن.
نتیجه گیری نهایی این سایت بسیار قابل توجه است؛ به نظر نویسندگان این مقالات، براساس تجزیه و تحلیل عددی ارائه شده در آن نوشتارها، آغاز رسمی آخرالزمان و ظهور امام مهدی ع به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۵ (و یا ۲۰۱۶) خواهد بود و عیسی مسیح ع نیز در سال ۲۰۲۲ از آسمان به زمین خواهد آمد![۸]
بازتاب پیشگویی ظهور امام مهدی ع توسط اهل سنت در سایتهای غربی
چنانکه در نوشتار پیشین گذشت، گروهی از اهل سنت در فضای مجازی فعالیت وسیعی در زمینه پیشگویی زمان ظهور امام مهدی ع صورت داده اند و سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ را به عنوان سال ظهور ایشان معین نموده اند. نکته قابل تامل در این موضوع، حساسیت، توجه و انعکاس این موضوع توسط چندین سایت غربی است که از قضا غالبا متعلق به جریان اوانجلیستی مسیحیت هستند. در این نوشتار به شیوه انعکاس و بازخورد این پیشگویی در چند پایگاه غربی می پردازی
 
۱-
سایت These Christian Times در مطلبی با عنوان «پیشگویی سایت مهم مسلمانان در مورد ظهور مهدی در ۲۰۱۶ و بازگشت عیسی در ۲۰۲۲» به انعکاس این پیشگویی پرداخته است.[۹] در ابتدای این مطلب که در تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۵، ۱۶ اسفند ۹۳ نوشته شده- عبارت معروف انجیل متی (۲۴:۳۶) خودنمایی می کند: «از آن روز و آن ساعت هیچ کس خبر ندارد نه انسانی و نه فرشته آسمانی مگر خداوند پدر» ابتدا این سایت در صدد معرفی مهدی بر می آید:

مهدی به صراحت در قرآن عنوان نشده بلکه در تعالیم {حضرت} محمد که به عنوان حدیث شناخته می شود، ذکر شده است. برخی مسلمانان بر این باورند که او برای حکومتی ۷ ساله باز می گردد و همه بدیها را ریشه کن می نماید. حکومت او در دوره ۷ ساله بسیار شبیه پادشاه دوران رنج و محنت[۱۰] است که با مشت آهنین سعی در از بین بردن مسیحیت و مردم یهودی از روی زمین می نماید. چنانچه در کتاب دانیال ۹:۲۷ آمده، او در نقش مصلح ظهور می کند ولی حقیقت او اصلاح گری نیست.
همانگونه که دیده می شود نویسنده سریعا حکومت امام مهدی ع را با دوران سخت رنج و محنت مشابهت داده و سعی در تطبیق آن حضرت با فردی است که دشمن مسیحیت، یهودیت و صلح و ایمان است. این خط سیر بر گرفته و ادامه دهنده همان نظریه مشهور ضدمسیح اسلامی است. در این راستا نویسنده به سراغ ادعای داعش در مورد ظهور قریب الوقوع عیسی نیز می رود و آنرا مدعای تمام مسلمانان القا نموده و از آن به عنوان شاهد بر مدعایش بهره می برد:

داعش در انتظار بازگشت عیسی است اما آنها تنها سیل خشم خداوند را جاری می کنند. روز داوری فرامی رسد اما پیش از آنروز این مهدی نیست که می آید؛ بلکه فرزند هلاکت و گناه است که در آستانه ظهور مسیح بر زمین حکم می راندمسلمانان در انتظار یک منجی باشکوهند که زمین را از کفار نجات دهد ولی آن کسی که در انتظار او هستند کسی جز ضدمسیح (Antichrist) نیست!
 
۲-
لئو هومن نویسنده دیگری است که در مقاله خود با عنوان «آیا مهدی در سال ۲۰۱۶ بازمی گردد؟ و آیا عیسی پس از او می آید؟؛ سایت مهم مسلمانان اعلام رسمی می نماید» به انعکاس پیشگویی سایت discoveringIslam رفته است. این مقاله که در سایت WND پایگاه اصلی تفکر ضدمسیح اسلامی و نویسندگانی همچون ریچاردسون، شعیبات و روزنبرگ در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۵ (مصادف با ۱۰ فروردین ۹۴) منتشر شده[۱۱]، چنین می خوانیم:

این تنها مسیحیان اوانجلیست نیستند که احساس می کنند چیزی در دنیا در حال تغییر است و به دوران پایان تاریخ وارد شده ایم؛ بلکه مسلمانان نیز مشتاقانه در انتظار مسیحا و منجی خویشند. در آخرین نمونه از این تمایلات منجی گرایانه، سایت مهمی که در زمینه اسلام سنی فعال است حکم به ظهور منجی اسلامی مهدی- در سال ۲۰۱۶ داده و معتقد است عیسای مسلمانان در سال ۲۰۲۲ می آید تا جهان را برای تسلط اسلام تصرف کند قرآن و کتاب مقدس در مورد آخرالزمان روایتی مشابه ولی مخالف یکدیگر دارند به عنوان مثال دجال کتاب مقدس بسیار شبیه منجی اسلام است و یا چهره ای که مسلمانان به عنوان دجال بدان باور دارند مشابه چهره مسیح در کتاب مقدس است. از نظر قرآن عیسی به زمین باز می گردد ولی با هدف شکستن صلیب و اجبار تمام مسیحیان جهان به پذیرش اسلام.

چنانکه در عبارت بالا دیده می شود، دوباره در این نوشتار نویسنده پس از عنوان نمودن پیشگویی سایت اسلامی، به سرعت در صدد القاء تضاد شدید نگاه آخرالزمانی اسلام و مسیحیت برآمده و عباراتی به کار برده می شود که کاملا برگرفته از نظریه ضدمسیح اسلامی است. بنابراین عجیب نیست وقتی در ادامه مقاله نویسنده به دنبال نقل قول از جوئل ریچاردسون نویسنده کتاب معروف ضدمسیح اسلامی می رود و از قول او چنین می نویسد:

باید توجه داشت باور به ظهور مهدی در آینده نزدیک- تنها عقیده اقلیت کوچک و عناصر افراطی مسلمان نیست بلکه حتی بسیاری از جریان اصلی مسلمانان نیز در حال حاضر بر این باورند که آخرالزمان در پیش روی ماست. بسیاری مسلمانان در سراسر جهان وقایع کنونی در سوریه و عراق را به عنوان تایید کننده احادیث نبوی در مورد آخرالزمان می دانند و معتقدند بنابر روایات این حوادث به بازگشت عیسی مسیح مسلمان و مهدی منجر می شود باید توجه کرد گرچه از نظر ما هیچیک از این پیشگوییها حقیقت ندارد ولی باید کلیسا و جامعه مسیحی از عواقب وحشتناک این عقیده مطلع باشد ولی امروزه به ندرت مسیحیان از روایات نادرست اسلامی که در حال حاضر گمراه کننده بخش بزرگی از بشر است، مطلعند و بدان می اندیشند.[۱۲]
نویسنده این مقاله فرصت را غنیمت شمارده و به تمایلات آخرالزمانی حاکمان ایران اشاره می کند و دستیابی به بمب هسته ای در ایران را در راستای زمینه سازی ظهور مهدی امام دوازدهم شیعیان تلقی می نماید. نقطه ثقل این مقاله را شاید بتوان در جمله ای دانست که هومن از جوئل روزنبرگ
نویسنده رمان امام دوازدهم و تحلیلگر مسائل خاور میانه نقل می کند:

The greatest danger to the world is not merely radical Islam, but apocalyptic Islam.

بزرگترین خطر برای جهان صرفاً اسلام افراطی و رادیکال نیست بلکه اسلام آخرالزمانی بزرگترین تهدید جهانی است

*****

چند نکته در این زمینه قابل توجه است:

۱٫ علاوه بر دو سایت فوق، سایتهای دیگری همچون Prophecy News Watch (در اینجا)، Christian Today (در اینجا) و Bible-Prophecy (در اینجا)، پیشگویی سایت discoveringIslam را پوشش داده اند.

۲٫ شیوه پوشش، القاء ترس در مخاطب مسیحی از نگاه آخرالزمانی اسلام، تلفیق مطالب صحیح و ناصحیح، تعمیم رفتار گروههای افراطی همچون داعش به تمامی مسلمانان و از جمله مواردی است که در لابلای این مقالات مشهود است
.
۳٫ نکته مهم و قابل تامل ایجاد جریان رسانه ای است که به سرعت پس از اتفاقی ولو محدود در زمینه منجی گرایی اسلامی در اینگونه رسانه های غربی رخ می دهد و در صدد بهره برداری منفی از فضای ایجاد شده بر آمده اند.

بررسی و ترجمه: زهیر دهقانی آرانی

[
۱] http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamad_al-Arefe
[2] –
این کتاب در این آدرس موجود است. علاوه بر این العریفی خطابه هایی نیز در این موضوع دارد به عنوان مثال علامات الساعة : المهدی و خروج المسیح الدجال

[
۳]- دکتر شیخ عمران نزار حسین شخصیتی معروف و شناخته شده در میان مسلمانان بوده و سالها در مقر سازمان ملل مباحث اسلامی را طرح نموده است وی به طور متعدد در مورد آخرالزمان در نگاه اسلامی و نیز مهدویت سخنرانی نموده است به عنوان مثال مجموعه ده سخنرانی ایشان با عنوان “Al-Mahdi & the Return of the Caliphate” در سایتهایی همچون youtube قابل مشاهده است.
[
۴] – شیخ توفیق شودری (Tawfique Chowdhury) فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی مدینه و مدیر مجموعه آموزشی الکوثر (alkauthar.org) و یکی از سخنرانان مذهبی در سطح بین المللی است.
[
۵] – یکی از شخصیتهای شناخته شده و معروف اسلامی در آمریکا که در سال ۲۰۱۱ مجله نیویورک تایمز او را “از تاثیرگذارترین شخصیتهای مذهبی محافظه کار در میان مسلمانان آمریکایی” عنوان نمود. رک (http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ammaar_Yasir_Qadhi )
[6] –
در سفری که جناب عمران حسین در سال ۱۳۹۲ به ایران نمود، با هماهنگی صورت گرفته در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه نیز حضور یافت. نگارنده به خاطر دارد که ایشان در پاسخ به سوالات به عقیده خویش در مورد نزدیکی قریب الوقوع ظهور امام مهدی ع صریحا اشاره نمود.
[
۷]http://www.endtimesbook.com
[8]
http://www.discoveringislam.org/end_of_time.htm
[9] –
http://thesechristiantimes.com/2015/03/07/major-muslim-website-predicts-mahdi-will-return-in-2016-and-jesus-returns-2022/
[10] Tribulation
[11] –
http://www.wnd.com/2015/03/mahdi-to-return-by-2016-followed-by-jesus/
[12] –
متن مختصر شده است.

 
 
منبع: حجت الاسلام و المسلمین زهیر دهقانی آرانی ـ غرب مهدویت

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 64
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما