تاملی بر نظریه وجود اهل کتاب در دوران حکومت جهانی امام زمان(عج) نویسنده حجت الاسلام حسین الهی نژاد در زمینه وجود ادیان در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی (عج) سه نظریه مطرح است.1ـ نظریه اثباتی؛ 2ـ نظریه سلبی؛ 3ـ نظریه تلفیقی. در نظریه اثباتی وجود اهل کتاب در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت می شود.


  مقاله تاملی بر نظریه وجود اهل کتاب در دوران حکومت جهانی امام زمان(عج) نویسنده  مقاله حجت الاسلام حسین الهی نژاد در مجله انتظار موعود  شماره 49 به چاپ رسیده است.
چکیده مقاله:
در زمینه وجود ادیان در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی (عج) سه نظریه مطرح است.1ـ نظریه اثباتی؛ 2ـ نظریه سلبی؛ 3ـ نظریه تلفیقی. در نظریه اثباتی وجود اهل کتاب در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت می شود. و در نظریه تلفیقی وجود اهل کتاب  در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت می شود و در  نظریه تلفیقی وجود اهل کتاب در عصر ظهور و نفی آن ها در حکومت جهانی مطرح می شود. در این نوشتار، در میان سه دیدگاه مذکور تتها به دیدگاه اثباتی توجه شده و ثمره آن که تنوع ادیان و وجود دین و مسیحیت و یهودیت در عصر ظهور و حکومت جهانی است؛ مستدل می شود. صاحبان این نظریه برای اثبات مدعای خویش به دلایل مختلف عقلی و نقلی تمسک جسته اند، مثلا تمسک به آیات  قرآنی که با رویکرد عام و خاص به توجیه مسئله پرداخته است. محتوای آیات عام آزادی و اختیار انسان و نفی کننده جبر و قسر آن در امور اعتقادی است و آیات خاص صریحا به وجود ادیان مسیحیت و یهودیت و پیروان آن ها تا روز قیامت تاکید می کنند نیز از جمله دلایل ارائه  شده در این خصوص، دلایل  عقلی نظیر اصل «آزادی انسان » و اصل «تکلیف محوری »در دنیا است که این دو اصل تا ابد بشر را همراهی می کنند دلیل دیگر ایده همسانی سیره رسول گرامی اسلام (ص) و سیره امام مهدی (عج) است که اقتضای این همسانی، تسالم رفتاری امام مهدی (عج) با اهل کتاب بوده و این تسالم رفتاری پذیرش مسیحیان و یهودیان را در حکومت جهانی امام مهدی به عنوان اقلیت های دینی اقتضا می کند.

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 46
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما