جامعه پذیری چگونگی جامعه‌پذیری مهدویت جامعه‌پذیری فرایندی است که به وسیله آن، فرد افکار، معتقدات، ارزش‌ها، الگوها و معیارهای فرهنگ جامعه خود را یاد می‌گیرد. جامعه‌پذیری موضوعی بین رشته‌ای است و در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. یکی از حوزه‌های کاربرد آن حوزه دین است. جامعه‌پذیری دینی نیز فرایندی است که افراد یک جامعه، با باورها، اعمال، وظایف، آیین‌ها، مراسم، مناسک، ارزش‌ها، هنجارها و نمادهای دینی جامعه خود آشنا می‌شوند و آنها را فرا می‌گیرند؛ و موجب انتقال فرهنگ دینی از نسلی به نسل دیگر می‌شوند. چکیده:
جامعه‌پذیری فرایندی است که به وسیله آن، فرد افکار، معتقدات، ارزش‌ها، الگوها و معیارهای فرهنگ جامعه خود را یاد می‌گیرد. جامعه‌پذیری موضوعی بین رشته‌ای است و در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. یکی از حوزه‌های کاربرد آن حوزه دین است. جامعه‌پذیری دینی نیز فرایندی است که افراد یک جامعه، با باورها، اعمال، وظایف، آیین‌ها، مراسم، مناسک، ارزش‌ها، هنجارها و نمادهای دینی جامعه خود آشنا می‌شوند و آنها را فرا می‌گیرند؛ و موجب انتقال فرهنگ دینی از نسلی به نسل دیگر می‌شوند.
جامعه‌پذیری مهدوی به عنوان زیر مجموعه جامعه‌پذیری دینی نیز لازم است زمینه‌هایی به‌وجود آید تا افراد با باورها، ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها، آیین‌ها، مراسم و نمادهای اندیشه مهدوی را فرا گیرند و موجب انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر شوند.
در این تحقیق به هدف استقرار اندیشه مهدویت و نشان دادن راه‌های انتقال آن از نسلی به نسل دیگر، و راه‌های جامعه‌پذیری مهدویت، بحث و گفتگو شده است.
مهم‌ترین یافته‌های این تحقیق بحث و بررسی از اشکال جامعه‌پذیری مهدوی است که ممکن است به دو شکل: یادگیری و انتقال مستقیم و آشکار و رسمی و یادگیری و انتقال غیر مستقیم و غیر رسمی صورت گیرد؛ و بحث و بررسی از عواملی است‌که در جامعه‌پذیری مهدوی نقش دارند، و آنها عبارتند از: نهاد خانواده و نهاد تعلیم و نهاد رسانه و نهاد دین و مذهب.
واژگان کلیدی: جامعه‌پذیری، مهدویت، اشکال جامعه‌پذیری، عوامل جامعه‌پذیری؛
 
. استاد یار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی m.malekirad44@gmail.com
شماره تماس: 09127508012
منبع: نویسنده مقاله محمود ملکی راد، اسلام مظالعات شماره 4شماره 2پاییز 95

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 101
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما