1
بررسی اهتمام بررسی اهتمام به نقل روايات مهدويّت در منابع حديثي اهل سنت شيعه بر اين باور است که جايگاه مهدويّت در نظام آموزه‌هاي اسلامی سبب شده تا احاديث فراواني بدان اختصاص يابد. اما دلايلي از جمله گذر از دوران منع حديث و نيز حذف روايات مربوط به اهل بيت عليهم السلام سبب شده تا شمار اين روايات در ميان اهل سنت به شدّت کمتر از شيعه باشد
چکيده
شيعه بر اين باور است که جايگاه مهدويّت در نظام آموزه‌هاي اسلامی سبب شده تا احاديث فراواني بدان اختصاص يابد. اما دلايلي از جمله گذر از دوران منع حديث و نيز حذف روايات مربوط به اهل بيت عليهم السلام سبب شده تا شمار اين روايات در ميان اهل سنت به شدّت کمتر از شيعه باشد و از دوره‌ای به دورة پس از آن رو به کاستي رود تا جايي که برخی از اهل سنت جرأت کنند اساس مهدويّت را ناديده گرفته آن را باوری شيعي معرفی کنند.
با گذري كوتاه در منابع روايي موجود، مي‌يابيم كه موضوعات مربوط به امام مهدي عليه السلام و برپايي حكومت عدل جهاني به دست ايشان، چندان مورد اهتمام نبوده است به گونه‌اي که برخی جوامع و صحاح، يا اساساً اشاره‌اي به روايات مهدويّت نکرده و يا روايات بسيار اندکی نقل کرده‌اند.
در اين پژوهش با بررسی آماري تطور روايات مهدوي در جوامع و صحاح و برخی منابع روايي تا قرن پنجم اين کوتاهي در نقل روايات مهدويّت را برمی‌رسيم.
آشنايي با منابع و نيز سير تطور نقل اين روايات از آن جهت که به فهم بهتر اين انديشة در ميان اهل سنّت کمک شايانی مي‌کند دارای اهميّت بسياری است.
کليد واژه: اهل سنت ـ مهدويّت ـ تطور ـ احاديث ـ منابع روايي.
. خدامراد سلیمیان استاديار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی   kh.Salimian@yahoo.com
منبع: مجله علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 43

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 595
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما