مباحث مهدویت از نگاه امام رضا (ع) جت الاسلام خدامراد سلیمیان در مورد مباحث مهدویت از نگاه امام رضا (ع) در یادداشتی کوتاه می نویسد:

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در مورد مباحث مهدویت از نگاه امام رضا (ع) در یادداشتی کوتاه می نویسد
:
مهدویّت به عنوان باوری سترگ و تأثیرگزار در میان باورهای اسلامی از همان سال‌های نخستین بعثت پیامبر خاتم6 و ظهور اسلام در کانون اهتمام و توجه پیشوایان و بزرگان دین قرار گرفت؛ به گونه‌ای که رسول گرامی اسلام6 در هر فرصت و مناسبتی مردم را متوجه این آموزة الهی می‌کرد و به ظهور عدالت‏گستر موعود، در آخرالزمان بشارت می‏داد.
پس از پایان رسالت پیامبر اکرم6 این راه همچنان به وسیلة امامان معصوم: با قوّت و قدرت هرچه بیشتر به تناسب شرایط هر امام ادامه یافت.
البته اقتضا و شرایط و نیز مخاطبین هر امام سبب شد تا از مجموع معارف مهدوی در دورة هر امام، به بخشی از آن پرداخته و تأکید شود. برخی از امامان مجال کمتر و برخی دیگر فرصت بیشتری برای سیراب کردن تشنگان از این دریای بی‌کران در اختیار داشتند. اگر چه این بحث فراز و فرودهایی را پشت سر نهاد اما هرگز به افول نزدیک نشد که بر دامنة آن گسترده شد. بویژه در دوران پیشوایانی که به هر دلیل از آزادی بیشتری در بیان آموزه‌های دینی برخوردار شدند.
در زمان امام باقر و امام صادق8 این مجال و فرصت به اوج خود رسید و آن دو امام بزرگوار ضمن تبیین، تشریح، پالایش و پیرایش آموزه‏های اسلامی در زمینه‏های مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی و تحکیم پایه‏های ایمانی پیروان خود، تلاش فراوانی برای توسعه و تعمیق اعتقاد به مهدی موعود و فرهنگ انتظار در میان شیعیان نمودند و با به جا گذاردن صدها روایت در این زمینه، سهم بی‌مانندی در نگه‌داشت این باور به خود اختصاص دادند.
سوکمندانه پس از این دو امام همچون گذشته رفته رفته، پیشوایان معصوم در تنگناهایی شدید قرار گرفته در بیان معارف دینی دچار محدودیت‌هایی شدند؛ اما با وجود این همچنان روایات مهدوی میراث نویدبخش و گرانسنگی بود که از ناحیة رهبران معصوم: در اختیار شیعیان قرار می‌گرفت.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که پس از دو امام یادشده و پیش از امام حسن عسکری7 وجود مقدس ثامن الحجج علی‌بن موسی الرضا8 سهم چشم‌گیری در روایات مهدوی داشت.
البته شمار محدود این روایات سبب شده تا بسیاری از مباحث مهدویت در سخنان آن امام همام انعکاس نیابد اما هر آنچه در فرمایشات آن بزرگوار آمده، و اینک به دست ما رسیده است، غنیمتی است ارزشمند که بررسی آن می‌تواند افق‌های روشن‌تری را در این مباحث فراروی مشتقان بگشاید.


 

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 36
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما