انتظار و ظرفیت انتظار و ظرفیت آن در اهل سنت انتظار به عنوان یک باور فراگیر مورد قبول همه گروه های اسلامی از جمله اهل سنت است. در منابع و متون حدیثی اهل سنت، پیرامون انتظار روایات مختلفی نقل شده است. برخی از این «روایات الانتظار» به صورت صریح به موضوع انتظار پرداخته اند و برخی دیگر به صورت تلویح به این موضوع اشاره نموده اند.  
چکیده
انتظار به عنوان یک باور فراگیر مورد قبول همه گروه های اسلامی از جمله اهل سنت است. در منابع و متون حدیثی اهل سنت، پیرامون انتظار روایات مختلفی نقل شده است. برخی از این «روایات الانتظار» به صورت صریح به موضوع انتظار پرداخته اند و برخی دیگر به صورت تلویح به این موضوع اشاره نموده اند. تفاوتی که میان تصریح الانتظار در روایات الانتظار، با تلویح الانتظار در روایات الانتظار وجود دارد این است که اولی با رویکرد عام و دومی با رویکرد خاص، مقوله انتظار را تبیین و توجیه می نمایند. یعنی در منابع حدیثی اهل سنت، انتظار عام با دلالت منطوقی و مطابقی، و انتظار خاص با دلالت مفهومی و تضمنی پرداخته شده است. پس تصریح الانتظار در منابع حدیثی اهل سنت اولا؛ روایات بسیار محدودی پیرامون آن نقل شده است ثانیا؛ همین تعداد محدود نیز معطوف به انتظار عام می باشند نه خاص. اما تلویح الانتظار در منابع اهل سنت اولا؛ روایات فراوان پیرامون آن نقل شده است نظیر روایات ممهدون للمهدی، روایات رایات السود، روایات ظهور مجددین، روایات سید خراسانی و.... ثانیا؛ همه این روایات با رویکرد انتظار خاص توجیه می شوند نه عام. در آخر برایند این تحقیق با پیاده سازی چند هدف، تأمین می شود. 1ـ جدا سازی انتظار عام از انتظار خاص. 2ـ تفکیک روایات الانتظار با تصریح الانتظار و روایات الانتظار با تلویح الانتظار. 3ـ معطوف بودن روایات الانتظار با تصریح الانتظار، با رویکرد عام. 4ـ معطوف بودن روایات الانتظار با تلویح الانتظار، با رویکرد خاص. 5ـ اشاعه و برجسته سازی انتظار خاص در میان اهل اسنت. 6ـ بسترسازی و ظرفیت سازی انتظار خاص در میان اهل سنت. 
نویسنده مقاله حجت الاسلام حسین الهی نژاد دانشیار پژوهشکاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
 
 
منبع: فصلنامه علمی ـ پژوهشی مشرق موعود شماره 40

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 67
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما