تحلیل مساله

تحلیل مساله ازدواج امام مهدی(عج)

کتاب تحلیل مساله ازدواج امام مهدی (عح) از حجت الاسلام محمد رضا فوادیان از کارشناسان بخش مهدویت از پروژه های قطبی در بهار سال 1399 به چاپ رسید
به گزارش خبر نگار ایسکا حجت الاسلام محمد رضا فوادیان از کارشناسان پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در باره معرفی کتاب تحلیل مساله ازدواج امام مهدی (عج) می گوید:یکی ازمسائل خانوادگی و شخصی معصومان(ع) که  با ابهامات و یا سؤالات توأم بوده موضوع ازدواج است. درباره ازدواج یا عدم آن و صاحب فرزند بودن آخرین امام  در این دوران نیز سوالات فراوان و حسّاسیّت  بیشتری وجود دارد و معمولاً پاسخ آنها متفاوت نیز بوده و مخاطبان با جوابهاى ضدّ و نقیضى مواجه بوده‌اند.  تا کنون اقوال مختلف و بعضا نظریات شاذی نیز در این باره بیان شده که  این اثر می‌کوشد با بررسی و تحلیل مسأله ازدواج و فرزند داشتن امام مهدی (عج) در عصر غیبت، چالش هایی که احیانا با سوء استفاده به وجود آمده از این اقوال به وجود آمده را رصد وخنثی سازد.
حجت الاسلام فوادیان عنوان کرد:البته ازدواج حضرت یا عدم آن جزء مسائل شخصى است و از ضروریات اعتقادی شیعه نیست، اما همین مسئله به جهت موارد دیگری حائز اهمیت گشته است. نظیرمقابله با سخنان عجیب وغریبی که در این رابطه بیان می‌شود. مثلا برخی نوشته اند:«امام مهدی(ع) ازدواج كرده و همسر و فرزندانى دارد، امّا همسر و فرزندانش از حقيقت ايشان آگاه نيستند و حتّى مى‏توان گفت: ممكن است امام نامى ديگر براى خويش برگزيده باشد و با آن نام، در ميان مردم شناخته شده و ازدواج كرده و فرزندانى هم داشته باشد.» یا پاسخ به شبهاتی که ناظر به همین مسئله، اصل مهدویت را نشانه رفته است.   همچنین مبارزه وجلوگیری از سوء استفاده مدعیان  و منحرفینی مانند احمد اسماعیل که ادعا می‌کند فرزند حضرت است.  در حالی که اثبات فرزند یا سیادت با ادعا نیست و سخنان و روش احمد اسماعیل در این باره نه تنها قابل دفاع نیست بلکه نقد وایرادهای جدی دارد.
درباره ازدواج امام مهدی چهارنگرش عمده وجود دارد :
1-  نگرش مثبتین: برخی به جهت استحباب ازدواج و مبرا بودن حضرت از ترک این مستحب و وجود روایات و ادعیه، در این خصوص قائل بر همسر و فرزند داشتن حضرتند.
2- نگرش منکرین: برخی نیز با تمسک به منافات داشتن ازدواج با فلسفه غیبت و روایاتی که به فرزند نداشتن تصریح دارد. قائل به نداشتن همسر و فرزند حضرت هستند.
3- نگرش تفصیلی: این افراد بین دو قول مذکور، قائل به تفصیل شده اند. یعنی معتقدند که حضرت ازدواج نموده ولی صاحب فرزند نیست.
۴- نگرش ساکتین: این گروه معتقدند نباید به این‌گونه مباحث پرداخت و در نهایت باید توقّف كرد. اینان بر این باورند که هرگز ازدواج یا عدم آن، دخالتی در پذیرش امام نخواهد داشت.  چه بسا پرداختن به این مساله از جمله مباحث غير ضرورى‏ است که هيچ ثمره‏اى ندارد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش این است که آیا امام دوازدهم(ع) در عصر غیبت ازدواج کرده اند؟ در صورت ثابت شدن آن، آیا ایشان صاحب فرزند هستند؟

 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/4/26 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 175 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 176
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما