نشست انقلاب اسلامی:

راهبرد انقلاب اسلامی در مبارزه با جریان‌های انحرافی مهدویت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام محمد شهبازیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه دهنده کرسی ترویجی با عنوان: راهبرد انقلاب اسلامی در مبارزه با جریان‌های انحرافی مهدویت از سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی چهارشنبه، 19 بهمن در 1401 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد
حجت‌الاسلام محمد شهبازیان در این نشست در تبیین راهبرد انقلاب اسلامی در مبارزه با جریان های انحرافی مهدویت، اظهار کرد: مهدویت و موعودباوری از مهمترین آموزه های دینی است که بعضاً دستاویز سه گروه انحرافی دین‌ستیز، دین‌ساز و دین‌سوز به منظور انزوا و انحراف این باور قرار گرفته است.البته نباید غفلت کرد که در این مسیر، دلسوزی ناشیانه برخی افراد نیز مشکل‌آفرین است، اینها اگرچه دوستدار دین خدا هستند اما با حرکتی اشتباه و تهی از عقلانیت و معرفت دینی، بستر نهادینه شدن تفکرات انحرافی سه دسته مذکور شده اند؛ نام این دسته را می توان سهل اندیشان مهدوی و یا به تعبیر امام صادق(ع) دینداران دهن بینی دانست که جهل مقدسشان وبالی بر گردن دین شده است.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران از زمان شکل‌گیری، به پشتوانه فهم فقاهتی از دین و رهبری فقیهی جامع همچون امام خمینی (ره) راهبرد خود را امام‌باوری و تغییر سبک زندگی اسلامی با محوریت ولی خدا در برابر سبک زندگی شیطانی و غربی قرار داده است. از این رو انقلاب اسلامی ایران با توجه به حضور مردم در عصر غیبت و داعیه داری زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) به آسیب های ناشی از تحریف در این اعتقاد هشدار داده و تلاش بر زدودن عقاید انحرافی داشته است.می توان راهبرد انقلاب اسلامی را از بین بردن بسترهای گرایش به جریان های انحرافی قلمداد کرد. مهم ترین راهکار برای راهبرد مذکور، گسترش عقلانیت دینی و تامین خلأها و نیازهای انسان منتظر با ارائه الگویی مناسب در مهدویت و مهدی‌باوری است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقابله با جریان های انحرافی ابراز کرد: ایشان می فرماید: در کنار تبیین مسائل اساسی دین، باید با خرافات مبارزه کرد. جدی باید بگیریم. سیصد سال پیش مرحوم آقا جمال خوانساری، صاحب حاشیه بر لمعه برای برملا کردن خرافات، کتاب کلثوم ننه را با زبان طنز نوشت. این شأن روحانی است.رهبر معظم، به طورخاص مدعیان دروغین مهدویت را مورد اشاره قرار می دهند و می فرمایند: این، نشانة آن است که گرایش به این عنصر اصلی در زندگی مردم است. مردم به مسائل دین علاقه دارند. آدم خرافه ساز، خرافه درست می کند. چون کالای اصلی در اختیارش نیست، می رود کالای تقلّبی به میدان می آورد که مردم را جذب کند. خطرات را باید بگویید. ملاحظة اینکه کی بدش می آید نکنید؛ آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصر در کنار هم مایة افتخار ما است. ما از اول در تفکر شیعه به منطق و استدلال سوق داده شدیم و همین جور هم باید عمل کنیم.
حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه بسیاری از مراجع عظام تقلید نیز پیوسته خطر رواج  خرافات را گوشزد کرده و می کنند، گفت: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار مسؤولان رادیو معارف چنين بيان فرمودند:  شما بايد بحث خرافات را جدی گرفته و بیش از پیش در این خصوص کار کنید. عده ای با ترویج خرافات می خواهند پایه های اعتقادی و مبانی استدلالی ما را تضعیف نمایند. متأسفانه عده‌ای امروز به سمت پیر و مرشد ساختن و عارف درست کردن می¬روند که باید جلوی این کار نیز گرفته شود.
وی با اشاره به دیگر خرافه‌ای که مراجع عظام درباره آن واکنش نشان داده‌اند، گفت: انتشار نامه‌هایی منسوب به امام زمان(عج) ازجمله اینها است. مثلاً مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ نظرخواهی، مرقوم فرمود : دست نویس مقابل، مجعول و برای رسیدن به اهداف مادی و اغراض دنیوی و یا از روی جهالت جعل شده و نظائر آن در این زمان، فراوان است.
این کارشناس مهدوی در پایان این بخش از سخنان خود، خاطرنشان کرد: آیت الله مکارم شیرازی هم در همین رابطه می گوید: نسبت دادن هرنوع نامه به حضرت ولی‌عصر(عج) دروغ و خرافات است. این نوع مسائل در جامعه زیاد شده است و مردم نباید فریب این گونه خرافات را بخورند. اگر علمای دین، بدعت ها را در نطفه خفه نکنند، دین اصالت خود را از دست خواهد داد. بدعت‌گذاران در دین خدا، ظالم ترین افراد روی زمین می‌باشند و اگر علمای دین با این نوع افراد برخورد جدی نکنند، خداوند متولیان دین را نمی آمرزد.
در ادامه این کرسی ترویجی، حجت الاسلام «محمود ملکی‌راد» به عنوان ناقد کرسی، بیان کرد: اصولا رابطه انقلاب اسلامی با مهدویت، رابطه ای دوسویه است، بدین معنا که مهدویت در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی نقش دارد و پس از آن انقلاب اسلامی زمینه بسط و گسترش مهدویت را فراهم آورده است؛ با توجه به این رابطه دوسویه، لازم است آسیب ها شناخته شود.
این کارشناس مهدوی ادامه داد: اگر بخواهیم راهبرد فرهنگ انقلاب اسلامی درباره مبارزه با جریان های انحرافی را تبیین کنیم باید ببینیم کارکردهای فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه بینش ها چیست؛ تبیین درست آموزه مهدویت ضرورت دارد. دوم پرهیز از افراط در نقل‌گرایی است اساساً به همت انقلاب اسلامی در ایجاد پژوهشگاه ها و اندیشکده های مختلف در حوزه و دانشگاه این تبیین صحیح انجام شده است.
وی ابراز کرد: جهت دادن به عواطف و احساسات به حضرت حجت(عج) با پرهیز از شورگرایی افراطی و معرفت بخشی به آن نیز رسالت انقلاب اسلامی بوده و است؛ لذا راهبردهای انقلاب هم حوزه بینشی را دربر می گیرد هم سمبل ها و نمادها؛ برای مثال مسجد یا مکانی می تواند نمادی از مهدویت باشد همچون مسجد مقدس جمکران یا مسجد سهله؛ گاه ممکن است در همین نمادگرایی افراط شود که انقلاب اسلامی در این باره نیز رسالت تبیین و ایجاد خط و مشی اعتدالی است.
حجت الاسلام ملکی‌راد افزود: جامعه سازی اسلامی و ایجاد تشکل مومنانه و حزب‌الله نیز راهبرد دیگر انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت است، که طبیعتاً تاثیر جریان های انحرافی را فروکاسته و به حاشیه می راند.
وی تصریح کرد: راهبرد دیگر انقلاب اسلامی در مقابله با جریان های انحرافی، سیاسی است، مهمترین مثل در این راهبرد، بحث تشکیل حکومت در عصر غیبت است؛ برخی جریان های منحرف مهدوی هچون انجمن حجتیه به دلیل برداشت ناروا از روایات، مخالف تشکیل نظام و حاکمیت در عصر غیبت هستند؛ لذا تبیین بایدهای تشکیل حکومت و تحقق آن در عرصه سیاسی راهبرد انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت است.
حجت الاسلام ملکی‌راد تاکید کرد: راهبرد چهارم انقلاب اسلامی در مقابله با جریان های انحرافی مهدوی، راهبرد اقتصادی است، در برخی جریان ها نابسامانی های اقتصادی، زمینه ساز بروز و ظهور با ادعای فیصله دادن به این مشکلات می شود.
وی ابراز کرد: آخرین راهبرد انقلاب، راهبرد امنیتی است، برخی جریانات به گونه ای هستند که راهبردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درباره آنها جواب نمی دهد و باید با راهبرد امنیتی با آنها مقابله کرد که انقلاب اسلامی در این باره نیز رسالت مهمی دارد.
در ادامه شهبازیان با بیان اینکه جریان انحرافی یعنی برداشت اشتباه و تسری آن به جامعه و تبدیل کردن آن به حرکت جاری در بدنه اجتماع، گفت: تعالی در فهم از اساسی ترین راهبردهای مهدوی است که باید دنبال شود.
وی در پایان یادآورد شد: در این راستا تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش و آموزش عالی بسته شده و مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیش از ۹ هزار مربی را برای انتقال مفاهیم صحیح مهدوی تحت پوشش دارد، اینها همه به برکت نگاه ویژه و صحیح انقلاب به مهدویت است.
 
.

 
منبع:به نقل از خبرگزاری شبستان

تاریخ خبر: 1401/11/20 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 207 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 208
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما