دیدار:

دیدار با اصحاب قلم با حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری

به گزارش خبرنگار ایسکا دیدار با اصحاب قلم از حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری از محققین رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز پنج شنبه 27 تیرماه سال 1398 در نشر پژوهشگاه برگزار گردید.
در این دیدار با اصحاب قلم حجت¬الاسلام مرتضی عبدی چاری از محققین رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره کتاب خود با عنوان «تاملی بر ضعیت ادیان در عصر ظهور» گفتند: درباره امام مهدي  ، سيره و اقداماتشان مطالب فراواني نوشته و گفته شده است. گاه به خاطر کم اطلاعي و عدم توجه دقيق و کارشناسي به مباحث و گاه از روي شور و احساسات مباحث مرتبط با مهدويت و آخرالزمان به انحراف کشيده مي¬شود که در طول تاريخ مي¬توان نمونه¬هايي از اين دست را برشمرد؛ به خصوص درباره تعيين وقت ظهور و سيره و اقدامات حضرت مهدي  در عصر ظهور و ....؛ از اين¬رو بر عالمان دين ضروري است که مباحث مهدويت را به طور درست و روشمند از آيات و روايات استخراج و تصوير روشني از مهدويت و آخرالزمان ، ارائه نمايند.
يکي از مباحثي که در اين زمينه لازم است مورد کنکاش و دقت نظر قرار گيرد؛ چگونگي تعامل و برخورد حضرت با اهل کتاب در عصر ظهور است.دلايل مرتبط با اين موضوع متفاوت بوده و با نگاه بدوي و ظاهري با همديگر در تعارض هستند.
حجت الاسلام عبدی عنوان کرد: پرسش¬هايي از اين دست: آيا در حکومت جهاني امام مهدي  همه اديان حضور دارند؟ درصورت حضور، تعامل اجتماعي و سياسي شان با همديگر و نيز با اسلام و حکومت حضرت مهدي  چگونه خواهد بود؟ به منظور پاسخگويي به اين دسته از پرسش¬ها و جمع بندي و بيان رفع تعارض بين دلايل و همچنين تبيين خط مشي حضرت مهدي  دربارة تعامل با يهود و نصاري، موضوع ياد شده براي تحقيق و پژوهش پيشنهاد شده است.آن حضرت براي اثبات حقانيت خود و براي ابلاغ پيام و اتمام حجت، همانند پيامبران بر مردم دنيا معجزه ارائه خواهد كرد. اين عمل مهمترين برنامه¬اي است که با ارائه آن باعث گرايش عده بسيار زيادي از مردم و پيروان ديگر اديان به اسلام خواهد بود؛ چراکه انجام اين معجزات در توان ساير افراد نيست.
حجت الاسلام عبدی می گوید: نزول عيسي‌بن مريم ذخيره خداوند از پيامران الوالعزم كه در روايات ظهورش را درآخرالزمان و هنگام نماز خواندن حضرت مهدي  بشارت داده¬اند، آنقدر روايات از طريق شيعه و اهل سنت وجود دارد که در حتميت آن جاي هيچ¬گونه شک و شبه¬اي باقي نمي¬گذارد. او همان موعود مسيحيان است وجودش در نزد اهل کتاب (يهود و مسيحي) از مهم‌ترين عامل گرايش آنها به حضرت مهدي است. او زماني به ياري حضرت مي¬آيد که گروه اهل¬کتاب آمار زيادي از نفرات را بخود اختصاص مي¬دادند وجود ايشان همراه با بينه و خصوصا نماز گزاردن پشت سر حضرت مهدي افق تازه¬اي پيش روي اهل¬کتاب خواهد گذاشت وقتي مي¬بينند پيامبرشان پشت سر شخصي ديگر به شيوه مسلمانان نماز مي¬گذارد به حقانيت اسلام و حضرت مهدي باور پيدا مي¬کنند و عده کثيري بلکه تمام يهوديان و مسيحيان غير متعصب به حضرت مهدي  روي خواهند آورد.
ـ علايم و سمبل‌هاي مقدس و محترم دين اسلام و ساير اديان آسماني که به عنوان ميراث در دست  حضرت مهدي است، نشان جامعه آن¬روز خواهد داد. و با نشان دادن اين علامت¬هاي مقدس علاوه بر اثبات حقانيت خويش؛ ايمان مردم را در دل¬شان راسختر و قوي مي¬کند. اين سمبل¬هاي مقدس مانند تابوت سکينه، خاتم سليمان، عصا و حجر حضرت موسي ، پرچم رسول اکرم  و ... از علامت¬ها مهم در اديان در کتاب¬هاي آسماني¬شان است، لذا اين علائم ايجاد گرايش به حضرت مهدي مي¬نمايد؛ و آن حضرت با آوردن اين سمبل‌هاي مقدس، حقانيت خويش را اثبات خواهد كرد و دل‌هاي مردم را همراه خود خواهد گرداند.
ـ روش حضرت مهدي4 براي گسترش اسلام، توان مقابله معارضه‌ي فكري و اعتقادي با آن حضرت را از ديگران خواهد گرفت و باعث رُشد فزاينده‌ي استقبال مردم از آن حضرت و پذيرش اسلام خواهد شد، بنابر روايات، امدادهاي غيبي نيز سبب ياري حضرت مهدي 4 در گسترش اسلام خواهند شد.
مرتضی عبدی گفت: با بررسي روايات، حکومت حضرت مهدي 4 داراي سه مرحله است:
الف.مرحله قبل از ظهور که مرحله ابتدايي و مقدماتي ظهور حضرت است، در اين زمان جهان پر از فتنه-گران، اعم از يهودي و مسيحي و حتي فرقه¬هاي اسلامي و کفار و مشرکين است. اينها مشغول ظلم و ستم به ساير مردم هستند در اين مرحله شکي در وجود اهل¬کتاب نيست.
ب.مرحله ابتدايي ظهور که به آستانه ظهور تعبير مي¬¬شود؛ در اين مرحله امام درگير جنگ¬هاي بسياري خواهد شد، همراه با روشنگري و اعجاز از طرف خداوند تبارک و تعالي. در اين دوره حضرت عيسي7 نازل خواهد شد و تمام مسيحيان و عده زيادي از يهوديان مسلمان خواهند شد.
حضرت مهدي در مقطع مبارزه، تنها كساني را كه به مبارزه و جنگ با ايشان برخيزند، از ميان برخواهد داشت و با عده‌اي كه از در مسالمت درآيند، رفتاري كريمانه و ملاطفت‌آميز خواهد داشت تا آنان به اسلام مشرف گردند. در اين مرحله هم بدون شک اهل¬کتاب وجود دارند.
ج. مرحله ظهور و تشکيل حکومت و امامت حضرت؛ در اين مرحله حکومت حضرت استقرار پيدا مي¬کند و معاندين، متعصبان، کفار و مشرکان و حتي شيطان وجود ندارند و عده بسيار کمي از اهل¬کتاب که هنوز در ترديد به سر مي¬برند، باقي مي¬مانند. حضرت مهدي 4 به وسيله ميراث انبيا و قدرتي که خدا به ايشان داده، اعم از کرامت و دست کشيدن به سر بندگان که موجب تکامل عقول¬شان خواهد شد و همين¬طور ياري رساندن حضرت عيسي7و ياران با وفايش، ترديد را از دل آن¬ها برداشته و همه با اختيار خودشان مسلمان خواهند شد.
اشکال مسلمان نشدن عده غير معاند، منتفي است، چون با توجه به پويايي جامعه، نمي¬توان شخص يا اشخاصي را در آن جامعه پيدا کرد، که به صورت خنثي زندگي مي¬کند. و اين حرف به نوعي قدرت نفوذ حضرت را در قلب¬هاي مردم زير سؤال مي¬برد. اگر هم چنين شخص يا تفکري وجود داشته باشد، در اين-چنين جامعه هضم مي¬شود و يا مرتکب تعصبات بي¬مورد شده و خودش را در ورطه هلاکت قرار مي¬دهد.
پس مي‌توان نتيجه گرفت که: زمان تعيين شده در آيات ذكر شده، زمان خارجي و حقيقي نبوده، بلکه به معناي شدت، حتميت و دوام عذاب الهي نسبت به اهل کتاب مي‌باشد، و اين دشمني و کينه‌ورزي در ميان اهل کتاب با ظهور امام زمان و تشکيل حکومت جهاني به پايان مي‌رسد، زيرا در دوران حکومت جهاني، ‌معرفت و آگاهي مردم و نيز عقل و عقلانيت آن¬ها گسترش پيدا مي‌کند و با گسترش پايه‌هاي معرفتي و عقلاني مردم، جهل و ناداني رخت بر خواهد بست و با روشن شدن حقيقت و واقعيت و از بين رفتن جهل و ناداني، ‌وحدت عقيدتي و ديني با محوريت اسلام تحقق پيدا خواهد کرد و تمامي اديان بعد از استقرار حکومت در يک مدت زمان کوتاه مسلمان خواهند شد و همه به سوي يک قبله و به سنت نبي اکرم حضرت محمد عبادت خدا را انجام مي¬دهند.

 
منبع:

تاریخ خبر: 1398/4/30 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 218 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 219
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 12:40:11
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما