آسیب شناسی:

آسیب شناسی تسامح در نقل روایات مهدویت با تاکید بر آثار روایی معاصر

آسیب شناسی تسامح در نقل روایات مهدویت با تاکید بر آثار روایی معاصر از حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از پروژه های قطبی که تابستان سال 1399 به چاپ رسیده است

از آنجايي که پس از آيات قرآن کريم، حديث، به مثابه گزارش‌گر سنّت، برجسته‌ترين چشمه برای دريافت زلال آموزه‌های دينی است؛ از صدر اسلام تا كنون اهتمام ويژه¬ای به نگهداری و نقل آن شده است. با اين حال، اين گنجينه ارزشمند در گذر زمان و پشت¬سرنهادن فراز و فرودهای فراوان، به عواملی چون: نقل به معنا، تصحيف و تحريف، گاهی از سر عمد و گاهی نيز از روی تسامح دچار برخی دگرگونی‌ها در سند و متن شده است.
مهدويّت نيز بسان ديگر آموزه‌هاي اسلامی ـ به‌ويژه به جهت جايگاه بلند و نقش ويژه و مؤثرش، ـ همواره در دوره‌های تاريخ خود، دست‌خوش برخی دگرگونی‌ها شده است. به گونه‌ای که هر چه از گاه صدور روايات مهدويت و از زمان زندگی معصومين(ع) دور می‌شويم، بر دامنه اين دگرگونی‌ها افزوده شده است.
بی‌ترديد نگرانی بر پديدآمدن اين تغييرات در نقل روايات و آموزه‌های اين باور، امری خردمندانه می‌نمايد و بی‌توجهی و رواج ساده‌گيری در نقل حديث، پی‌آمدها و آسيب‌هايی جدّی در پی خواهد داشت. از برجسته‌ترين پی‌آمدهای اين سهل‌انگاری، به: چنگ‌زدن مدعيان دروغين به اين روايات، نبود انسجام بايسته ميان روايات همسو، پديدآمدن ناهماهنگی در برخی آموزه‌‌های مهدوی و سرانجام، کم‌شدن اعتقاد و اعتماد به روايات مهدوی، می‌توان، اشاره کرد.
بررسی روايات نقل‌شده و نيز منابع روايی، به‌ويژه نگاشته‌شده در دو سه قرن گذشته، برای بازنمايی دگرگونی‌های احتمالی، ضرورتی بنيادين است که در آن ترديدی نيست. چه اينکه بی‌گمان نگارش‌های هر عصر نماياننده نيازمندی‌ها و انديشه‌ورزی‌ها و گاهی نيز پنداره‌های مردم آن روزگاران است. افزون بر آن، اينکه می‌تواند گواهی بر چگونگی‌های زندگی هر دوره نيز باشد.
در اين نوشتار بدون آنکه شخص خاصی در مظان تسامح قرار گيرد با بررسی برخی روايات در پاره‌اي از منابع موجود پديده تسامح در نقل روايات مهدوي بازنمايی شد تا پژوهشگران عرصه مهدويت با احتياط هرچه بيشتر به نقل روايات معتبر در اين زمينه بپردازند.
خرید نسخه چاپی پژوهان http://urly.ir/Kvvam



 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/10/1 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 1510 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1511
قم - خیابان معلم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
تلفن: 37749972-025
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دوشنبه 7 اسفند 1402 10:35:36
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما