امام خمینی(رحمه الله) فلسطین، آخرالزمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست با عنوان:«امام خمینی(ره)؛ فلسطین، در آستانه سی ‌و‌ پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاریهای علمی و بین الملل) و اداره امور نخبگان تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشست علمی با حضور نخبگان تبلیغی در روز پنجشنبه تاریخ۱۰خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام محمود ملکی‌راد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: عدالت خواهی، امیدآفرینی، ظلم ستیزی، حق طلبی از راهبردها و آموزه های مهدویت است.عدالت خواهی یکی از شعارهای مهم آموزه مهدویت است، گفت: هدف نهایی ظهور عدالت نیست بلکه هدف نهایی ظهور کمال انسان به جامعه انسانی است و برای اینکه انسان ها به آن کمال لایق برسند لازم است که از معبر عدالت جامعه بشری عبور کند و انقلاب اسلامی نیز از این آموزه الهام گرفته است و شعار خود را احیای عدالت اسلامی قرار داده است.

وی در رابطه با ظلم ستیزی گفت: ماهیت انقلاب اسلامی ظلم ستیزی است و انقلاب اسلامی با جهان ظلم مبارزه می‌کند. شهید مطهری در این رابطه می‌گوید ظهور مهدی موعود حلقه‌ای از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود.امام خمینی (ره) در صحیفه نور در رابطه با نقش انقلاب اسلامی در ارتباط با زمینه سازی ظهور می‌فرماید: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم عنوان کرد: در نگرش تحصیلی، ظهور امر اختیاری است یعنی اختیار داریم آمادگی های ظهور را فراهم کنیم، دراین نگرش زمینه سازی ظهور تکلیف می‌شود یعنی تکلیف داریم به دنبال تحقق ظهور برویم، زمان ظهور ثابت نیست و شناور است یعنی خداوند ظهور را در یک زمان ثابت قرار نداده است و تلاش مردم در تغییر زمان ظهور موثر است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در نگرش حصولی زمان ظهور ثابت است و هر چقدر ما تلاش کنیم نه ظهرو نزدیک می‌شود و نه ما به ظهور می رسیم. همچنین در این نگرش ظهور جبری است و انجام وظیفه و عمل صالح ما تاثیری در ظهور ندارد.نگاه امامین انقلاب به ظهرو نگاه تحصیلی به ظهور دارند، اضافه کرد: با توجه به روایات امام صادق (ع) زمان ظهور روزی ثابت می‌شود و تا زمانی که آمادگی فردی و اجتماعی در جامعه ایجاد نشد ظهور معوق است و اگر مردم آماده نشوند ظهور منتهی به منتهای خودش می‌شود و تا زمان انتهای خودش شناور است هر زمان جامعه آماده شد ظهور اتفاق می افتد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی‌نژاد با تاکید بر اینکه ظهور وعده الهی است و تخلفی در آن وجود ندارد، افزود: بنا به گفته سید مرتضی شیخ طوسی، تحقق ظهور دارای سه ضلع اراده الهی، اراده امام و آمادگی بشر است که دو ضلع آن سعمی اراده الهی و اراده امام وجود دارد و ظهور وابسته به ضلع سوم یعنی اراده جمعی بشر (آمادگی) است.

وی در رابطه با دلایل قرآنی نگرش تحصیلی بیان کرد: خداوند در آیه ۵۵سوره نور می‌فرماید:« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خداوندبه کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده است که به‌یقین، خلافت روی زمین را به آنان خواهد داد.»

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با دلایل روایی نگرش تحصیلی بودن ظهور گفت: امام باقر (ع) می‌فرماید:« إذا اجْتمَعَ للإمامِ عِدَّهُ أهلِ بَدْرٍ «ثَلاثُمائهٍ وثَلاثَهَ عَشَرَ» وَجَبَ عَلَیْهِ القِیامُ والتَّغْیِیرُ؛ اگر برای یاری امام به شمار اهل بدر، سیصد و سیزده تن گردآیند، بر او واجب است که قیام کند و اوضاع را تغییر دهد.»

وی در رابطه با نگرش تحصیلی در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی در رابطه با ظهور فرمودند:«مردم عزیز به خصوص شما جوانان هرچه که در صلاح خود، در معرفت اخلاق و رفتار و کسب صلاحیت ها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیک تر خواهید کرد این ها دست خود ماست اگر ما خودمان رو به صلاح نزدیک کنیم آن روز نزدیک خواهد شد.»

وی در رابطه با اهمیت بیت المقدس و فلسطین گفت: چند اعتقاد و باور مشترک بین سه دین بزرگ ابراهیمی یعنی یهود، اسلام و مسیحی وجود دارد که از جمله آن‌ها اعتقاد به این است که آینده بشریت عاقبت به خیری است و قبل از پایان جهان، ظهوری خواهد بود و آینده روشن است. همچنین هر سه دین اعتقاد به آخر الزمان دارند که در رابطه بامعنی آخر الزمان دیدگاه های متعددی وجود دارد.هر سه معتقد هستند که ظهور در آخر زمان به وقوع می پیوندد و منطقه خاور میانه محل اتفاق ظهور است و آخرین جنگ خیر و شر در این منطقه رخ می‌دهد.