نویسنده: حسین الهی نژاد، استاد تمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نوشتار حاضر به بحث مهم جایگاه مهدویت در میان اهل سنت می پردازد این جایگاه با دو مولفه اساسی یعنی «اعتقادی بودن مهدویت» و «متواتر بودن احادیث مهدویت» نشانه گذاری می شود. تواتر حدیثی مهدویت که بعضا با تعابیر همسو نظیر استفاضه روائی، شهرت روائی، کثرت روائی همراهی می شود با استنادورزی به منابع مختلف حدیثی نظیر صحاح، سنن، مصنفات، جوامع و اطراف، توجیه شده و با استنادورزی به اقوال بسیاری از علماء و اندیشمندان اهل سنت نظیر آبری، سفارینی، کتانی، شوکانی، برزنجی، قنوجی، صبان و… تثبیت می شود. اعتقادی بودن مهدویت که از آن به ایمانی بودن مهدویت تعبیر می شود مورد پذیرش و اذعان همه اهل سنت و غالب علمایشان قرار گرفته است. توجیه اعتقادی و ایمانی بودن مهدویت از منظر اهل سنت به دلایل ذیل باز می گردد. ۱ـ انکار مهدویت، انکار رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) است. ۲ـ تصدیق اخبار غیبی پیامبر اسلام(ص) از جمله اخبار مهدویت واجب است. ۳ـ اعتقاد به اشراط الساعه از جمله ظهور امام مهدی(ع) واجب است.