چکیده مقالات همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته)

مهدویت‌پژوهی حوزه‌ای است که با نگرش استدلالی و تحلیلی و مستندات عقلی، قرآنی و روایی به موضوعات مهدویت می‌پردازد. از جمله آموزه‌های مهم مهدویت‌پژوهی بحث انتظار و تأثیرگذاری مهم آن در میان باورمندان به منجی و مهدویت است که بر اساس اعتقاد و باورداشت به انتظار و بازشناسی و تعریفی که از آن ارائه می‌شود، حرکت‌ها و نهضت‌ها و به‌طورکلی فعالیت‌های مسلمانان و علمای اسلامی در عصر غیبت تنظیم و مهندسی می‌شود. اگر از انتظار تعریف و مفهوم صحیحی ارائه شود، قطعاً سامان‌بخشی و هدایت‌گری نصیب جامعه و مردم می‌شود و اگر بازخوانی و تعریف صحیحی از انتظار ارائه نشود، بالتبع نقش انتظار به صورت انحرافی و تخریب‌گری بوده و مردم را به سوی خمودی و ایستایی پیش می‌برد. بر این اساس در میان آموزه‌های مهدویت نقش انتظار و مفهوم‌سازی آن مهم و سرنوشت‌ساز می‌باشد و هرچه این آموزه با نگرش درست همراه با استنادات عقلی و نقلی و به صورت تخصصی در قالب حوزه‌های علمی، رشتگی و میان‌رشتگی پرداخته و پردازش شود، سامان‌بخشی و تأثیرگذاری آن بیشتر شده و موجب زمینه‌سازی آمادگی و ترقب مردم برای ظهور می‌شود؛ ازاین‌رو می‌طلبد آموزه‌های مهدویت بالاخص آموزه‌هایی که با نگرش فردی و اجتماعی کاربردی‌تر و مؤثرتر است، بیشتر مورد کاوش و غور علمی و استدلالی قرار گیرند.
توجیهات طرح نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ( دامت برکاته ) لزوم کاربردی، کارآمدی و روزآمدی انتظار با متد عقلی و علمی همراه با استنادات قرآنی و روایی را ضرورت می‌بخشد. مقام معظم رهبری به‌طورکلی در حوزه مهدویت علاوه بر مکتوبات، بیانات و سخنرانی‌های فراوانی ایراد فرموده و به صورت فراگیر و همه‌جانبه همه آموزه‌های مهدویت را مورد نظر و توجه قرار داده است. موضوع « انتظار » به جهت تأثیرگذاری و کاربردی‌بودن آن در جامعه بیشتر مورد اهتمام و توجه معظم‌له بوده و بیشتر به تبیین و تحلیل ابعاد آن پرداخته است.
با عنایت به مطالب بالا « همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری » در راستای تبلیغ و ترویج مهدویت، و تحلیل و تبیین علمی آن در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان اندیشمند دینی و رهبر سیاسی جامعه که در متن اجرای انتظار و زمینه‌سازی ظهور قرار دارد، برگزار می‌شود و همراه با مردم و همگام با کارگزاران نظام در مسیر زمینه‌سازی و آمادگی حرکت کرده تا با شایستگی و بایستگی کامل شاهد تحقق طلوع خورشید ولایت باشیم.
آنچه در این مجموعه به رؤیت باورمندان مهدویت و علاقه‌مندان امام مهدی ( عج ) می‌رسد، تلاش و کوششی است از فرهیختگان و نویسندگان دلسوز و علاقه‌مند به امام زمان ( عج )، اعم از ایرانی و غیر ایرانی از کشورهای مختلف جهان نظیر عراق، هند، پاکستان، سوریه، ترکیه، افغانستان، الجزایر، آذربایجان، تونس، کشمیر، سنگال، نیجریه که در قالب مقالات اعم از قراردادی و فراخوانی به دبیرخانه همایش رسیده است و چکیده آن که به تعداد ۱۵۳ عدد می‌باشد، به زیور چاپ و نشر آراسته گردیده است.

ادامه متن

برای شم